Tuesday, April 5, 2011

Kita hanya menuntut hak


Mewujudkan sebuah negara Islam bukan hanya impian semata-mata tapi suatu kewajiban yang harus dipukul setiap individu Muslim untuk melaksanankanya sedaya upaya mungkin.

Dalam konteks Malaysia, kita hanya sekadar meminta hak kita dilaksanakan di negara ini dan tidak pernah menuntut lebih dari itu. Apalagi mahu memaksakannya ke atas non-Muslim.

Kita hanya mahu undang-undang Islam kembali dipraktikkan sepertimana pernah dilaksanakan pada zaman dulu, saat empire Islam berkuasa di rantau ini sebelum kedatangan penjajah Portugis di Melaka Ogos 1511.

Armada laut Portugis dari Goa yang dipimpin seorang paderi, Alfonso d’Albuqerque menaluki Melaka bukan mahu melebarkan jaringan perdagangan semata-mata, tapi disebabkan dendam kesumat mereka ke atas umat Islam selepas perang salib. Dengan kejayaan menaluki Melaka sekuarang-kurang mereka berjaya melemahkan moral umat Islam rantau ini. Namun demikian mereka gagal menjalankan misi penyebaran Kristian kerana agama itu ternyata tidak diterima umat Islam Melaka yang teguh akidahnya.

Perjanjian Pangkor tanggal 20 Januari 1874, antara gabenur negeri-negeri selat, Sir Anderw Clarke di pihak Inggeris dengan raja di Hilir Perak, Raja Muda Abdullah bermulalah detik hitam bagi umat Islam di Malaysia. Inggeris telah memperkenalkan agama baru iaitu sekularisme.

Sejak itu pemisahan antara agama dengan politik pun bermula. Islam diurustadbir oleh raja-raja Melayu, manakala pentadbiran negara oleh Inggeris. Islam hanya terbatas kepada ibadat ritual, nikah kahwin, harta pesaka (faraid) dan adat isiadat Melayu, sementara urusan pemerintahan negara dikendalikan Inggeris dengan menggunapakai sistem Barat. Sistem itu kekal sehingga hari ini padahal penjajah sudah lama pergi.

Gerakan Islam yang berjuang menuntut kemerdekaan seperti Hisbul Muslimim yang dipimpin Ustaz Abu Bakar al-Baqir (Asal Jawa), akhirnya disisihkan oleh anak-anak didik Inggeris yang juga sama-sama menuntut kemerdekaan. Ternyata kelompok anak didik Inggeris yang dipimpin Tunku Abdul Rahman Putera (UMNO) sangat disenangi tuannya, sehingga melalui mereka, Malaysia akhirnya memperolehi kemerdekaan.

Sementara nasib pemimpin-pemimpin gerakan Islam terus merudum dengan sebahgiannya ditangkap, seperti Ustaz Abu Bakar al-Baqir, Ustaz Abd. Rabb al-Tamimi, Ustaz Abdul Rauf Nor.

(Intisari ucapan Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Taknologi Maklumat, Sains dan Teknologi, YB Dr Mohamed Fadzli Dato’ Hassan di majlis perasmian pertemuan dengan bloggers, 2 April 2011, di hotel De Palma, Kuala Lumpur)

No comments:

Post a Comment