Tuesday, April 5, 2011

Berapa lama mahu bertahan




Sistem komunis begitu gah suatu masa dulu. Tiada siapa yang menjangkakan bahawa suatu hari sistem itu akan runtuh . Keruntuhan negara Uni Soviet rupanya mempercepatkan proses kehancuran ideologi yang diasakan Lenin / Karl Max. Sekarang komunis tidak lagi menjadi ancaman besar, khususnya kepada Malaysia.

Demikian juga sistem politik sosialis Arab. Siapa menjangkakan bahawa Presiden Tunisia, Zine El Abiden Ben Ali dan Presiden Mesir, Hosni Mubarak yang pengaruhnya begitu meluas di negaranya bisa tumbang dalam tempoh tak sampai tiga minggu setelah protes rakyat di jalan-jalan raya seluruh negara.

Kedua-dua pemimpin Arab itu atau sesiapa jua pastinya tidak bersedia untuk melepaskan kuasa, namun akibat desakan rakyat yang kekuatannya bagaikan tsunami akhirnya mengalah.

Di Malaysia, UMNO yang memerintah lebih separuh abad juga tidak bersedia untuk melepaskan kuasa. Demi mempertahankan kekuasaan, mereka telah menggunakan pelbagai cara bertujuan menyekat kemaraan musuh-musuh politiknya. Tanpa mengira waktu, sama ada musim pilihan raya atau tidak, mesin propaganda UMNO terus berjalan.

Setiap hari televisi dan koran memuatkan berita-berita jelik tentang oposisi. Fitnah dan adu domba menjadi basabasi. Undang-undang, hukum agama dan norma masyarakat dikesampingkan . Mereka lakukan apa saja yang terlintas difikiran asalkan cita-cita politik mereka tercapai, sesuai dengan sistem politik sekular yang tidak mengambil kira tentang dosa pahala.

Barangkali kelompok ini dalam perlawanan mereka dengan musuh-musuh politk telah meminjam beberapa prinsip yang dipakai zionis Israel sepertimana kajian tokoh-tokoh Yahudi ke atas naluri manusia: Dalam diri setiap manusia ada keinginan untuk melakukan kejahatan, kita (Yahudi) harus mengambil kesempatan ini untuk membuka ruang kepada mereka untuk berbuat kejahatan”

Seterusnya Zionis menukilkan bahawa dalam politik tidak ada moral. Maka lakukan apa saja asalkan matlamat politik tercapai. Hal ini ditegaskan lagi oleh bapak sekularisme, Micevilli, yakni dalam konsep politik manghalakan cara.

PAS (PR) berdepan dengan sebuah kerajaan yang tidak bersedia untuk ditumbangkan . Seperti diungkapkan pemimpin tertinggi mereka, Najib Tun Razak; bahawa Putrajaya tidak mudah untuk diserahkan begitu saja kerana kita akan mempertahankan sehingga ketitisan darah terakhir.

Pernyataan itu teringat kita kepada Presiden Libya, Muaamar Gaddafi dan puteranya Saif al- Islam; kita akan mempertahankan takhta ini sehingga Libya menjadi sungai darah.

Sosok yang paling digeruni UMNO ialah Mursyidul Am PAS, merangkap Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Ketua Pembangkang di parlimen merangkap Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, kerana kedua-dua tokoh ini diterima pelbagai kaum di Malaysia. Ramai dikalangan non -Muslim seperti Cina dan India memberi sokongan padu. Situasi sedemikian sebelum ini tidak berlaku.

Kenapa UMNO tidak menyenaraikan Presiden PAS Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sebagai sasaran “gerun” mereka. Sebaliknya banyak menyebelahi Haji Hadi dalam banyak isu. Ini merupakan strategi untuk melaga-lagakan antara dua pemimpin tertinggi PAS bertujuan menimbulkan situasi tidak sihat dalam rumah tangga PR.

Justeru dalam melancarkan serangan ke atas PR, UMNO tidak mempedulikan fakta dan kebenaran cerita, bahkan dosa pahala, kerana tujuannya untuk mendatangkan keraguan publik semata-mata, seterusnya menimbulkan kekacauan dalam masyarakat. Dan bila minda masyarakat sudah kacau, maka mudah bagi mereka meracuninya.

(Inti ucapan AJK PAS pusat, Pengurus Besar Harakah dan Ahli Parlimen Tumpat, YB Dato’ Kamaruddin Jaffar pada pertemuan dengan blogger, tanggal 3 April 2011 di De Palma Hotel, Kuala Lumpur)

No comments:

Post a Comment