Saturday, March 13, 2010

Solat Sunat Istisqa’, Maulidul Rasul dan Kelantan.


Oleh: Rossem

Pagi itu cuaca redup. Hujan pada sebelah malamnya diheret ke pagi. Tumbuhan-tumbuhan kembali segar. Bumi Kelantan mendapat rahmat hujan pertama kali setelah dua bulan mengalami kemarau dan suhu panas yang luar biasa. Ramai warganya diserang demam dan batuk-batuk.

Pagi kelmarin, Jumaat, ribuan jamaah muslimin dan muslimat melakukan solat sunat Istisqa’ atau solat sunat mohon hujan di Padang Perdana, Kota Bahru. Diimani sendiri oleh Menteri Besar, Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Tok Guru, sebagai seorang pemimpin atau kepala penguasa yang prihatin terhadap ummah melihat fenomena kemarau dan cuaca panas melampau ini boleh mendatangkan ancaman kepada manusia, haiwan dan tumbuhan di negeri ini, lantas mengarahkan seluruh rakyat berkumpul di lapangan untuk memohon kepada Allah SWT agar diturun-Nya hujan.

Tok Guru melihat tanda-tanda kemarau akan berpanjangan sudah jelas, seperti air Sungai Kelantan yang semakin cetek, pasirnya timbul di sana sini. Sedangkan Sungai Kelantan merupakan sumber utama air untuk kegunaan rakyat negeri ini. Selain rumput-rumput di padang sudah mula bertukar warna menjadi kering kekuningan.

Sesuatu yang dikira ajaib. Saat ribuan para jamaah sedang mengamimkan doa, hujan pun turun, dan hujan rahmat itu terus menerus membasahi bumi Kelantan dari petang, malam sehingga ke pagi hari Sabtu keesokannya.

Apa yang dipraktikkan Tok Guru, adalah berdasarkan contoh tauladan yang pernah dilakukan Rasulullah saw, kerana contoh tauladan terbaik hanya datang dari Baginda, dan hanya tauladan yang ditunjuki Rasulullah saw saja patut menjadi ikutan setiap bergelar Muslim. Dalam hal ini, termasuk juga solat sunat Istisqa’ atau solat sunat minta hujan seperti dikerjakan Tok Guru.

Selanjutnya, masalah yang melanda umat Islam sekarang semakin bertambah. Fenomena kemarau, gempa bumi, tsunami banyak berlaku di kebanyakan negara yang dihuni umat Islam. Sehingga angka korban setiap kali bencara itu mencerceh hingga puluhan ribuan jiwa.

Masalah sosial umat Islam juga tersangat parah dan mengkhuatirkan. Pergaulan bebas antara lelaki dengan perempuan yang bukan mahram dianggap sebagai kewajaran dalam dunia moden sekarang. Ibu bapa tidak upaya lagi melarangnya. Mereka lebih takut dimarahi anak-anak daripada dimuraki Allah SWT.

Kehidupan sebahagian remaja yang semakin jauh daripada Islam menjadikan kondisi masyarakat Islam kini terconteng arah di muka. Hilang harga diri dan maruah. Saban hari kita menyaksikan lewat siaran akhbar dan televisyen, remaja perempuan melahirkan anak luar nikah. Malah lebih sadis, bayi yang setengahnya masih bertali pusat itu dibuang ke dalam tong sampah atau dicampak ke sungai di makan anjing atau ikan. Seperti, baru-baru ini di Kuala Krai, bayi yang baru lepas bersalin di buang ke dalam tong sampah, kemudian dibakar untuk menghilangkan bukti.

Inilah pemasalahan bertahap kritikal yang melanda umat Islam sekarang. Sedang di ketika yang sama, para pemimpin politik yang menguasai pemerintah pusat seperti tidak tahu berbuat apa-apa untuk menyelamatkan umat Islam dan maruah ummah yang tercalar balar ini.

Maka benarlah seperti kata, Pengarah Eksekutif Kolej Islam Antara Bangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Dr Johari Mat, saat menyampaikan kuliah pada majlis Sambutan Maulidul Rasul di musola Pasar Peringat pada pagi Sabtu, 13 Mac 2010. “Selagi Umat Islam tidak mengenal masalah selagi itu mereka tidak dapat menyelesaikan masalah”.
Pokok pemasalahan umat Islam sekarang ialah kegersangan iman yang dimiliki. Atau dengan kata lain bahkan “tidak beriman” langsung. Kerana jika masing-masing beriman, pasti tidak berlaku gejala sosial seperti berleluasa sekarang.

Malangnya pemerintah umat Islam hari ini hanya memerintah dalam kerangka dunia semata-mata. Mereka hanya sekadar menyumbang kepada kesejahteraan rakyat selama di dunia, sebaliknya program untuk kehidupan sesudah mati (akhirat) tidak pernah diadakan. Kerana pemerintah jenis ini bersandarkan kepada sistem sekularisme iatu agama dengan pemerintahan tidak boleh bercampur. Kerana sekukarisme yang diagung-agung itu lahir dari rahim Yahudi dan Nasrani yang bertujuan untuk merosakkan umat Islam. Sedang kita mengambilnya bulat-bulat.

Dalam hal ini, orang Kelantan bernasib baik. Mereka dapat menarik nafas lega, kerana negeri itu ditadbirkan oleh sebuah parti yang berpaksikan Islam, yakni PAS. Pemimpin mereka yang berkarisma seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat sentiasa membimbing rakyatnya merintangi dua alam iaitu alam dunia dan alam akhirat.

Semoga hujan rahmat terus menerus membasahi dan menyegarkan bumi Serambi Mekah yang dicintai ini!.

No comments:

Post a Comment