Oleh: Rossem
Pada satu seminar yang saya hadir. Pemidato yang dijemput untuk berbicara pada pagi itu adalah seorang professor madya yang dikenali ramai, namanya sering disebut-sebut kerana kepetahannya berbicara, bijak mengendalikan audien, banyak senyum serta memiliki ilmu yang mengaggumkan. Sering dijemput dalam program wacana di televisyen berbayar. Sosok yang satu ini adalah pemegang ijazah dalam bidang media massa di luar negara dan kini menjadi dosen salah sebuah universiti di Kuala Lumpur. Selain itu, sering juga dijemput menjadi pengadil segmen pertandingan nyanyian dalam salah satu program terkenal di televisyen. Ini menunjukkan sang doktor Phd itu sosok yang serba boleh.
Dalam seminar yang berjudul “Mengenal dan Menghadapi media massa”, Sosok itu, Prof Dr Abu Hassan Hasbullah banyak menyebut seputar PAS dan sikap kepimpinan parti setiap kali berdepan dengan isu-isu yang dicampakkan musuh politiknya UMNO/BN sering tidak sekata. Menunjukkan tidak adanya satu team yang dilantik khusus untuk mengeluarkan kenyataan balas secara bersepadu sepantas mungkin agar isu-isu tersebut segera mendingin. Membiarkannya berlarutan dalam tempoh yang lama, akhirnya akan mencalarkan imej parti, hal seperti itu sepatutnya tidak berlaku dalam sebuah parti politik yang seusia begitu.
Selanjutnya dikatakan bahawa PAS antara organisasi politik paling lemah dalam menghadapai dan mengurus media di negara ini. Sementara Parti Bersatu Sabah (PBS) diberikan senarai paling atas terbaik. Parti itu hanya mengambil masa tidak sampai tiga hari untuk mendinginkan isu-isu setiap kali dibangkitkan musuh-musuh politik mereka. . Kebijaksanaan mengurus media terserlah bahkan sangat diutamakan oleh parti yang beroperasi di Sabah itu sehingga isu-isu yang diampungkan tidak sempat memakan diri. Sang professor mengelarkan kebijaksanaan PBS itu setaraf dengan Parti Republikan di Amerika Syarikat.
Sementara di Semananjung, beliau meletakkan PKR sebagai sebuah parti paling baik dalam mengurus media massa.
Namun, menurut pakar media itu lagi: Mursyidul Am PAS, merangkap Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat merupakan seorang politikus paling pintar dalam hal melontar isu. Sebahagian daripada isu-isu yang hangat diperkatakan dicetuskan oleh beliau sendiri. Isu-isu itu kemudiannya dipanjangkan media massa milik UMNO/BN, komentar dan polemik pun berangkaian. Menjadi isu nasional, bertujuan untuk memerangkap Tok Guru, namun ternyata tidak berhasil. Sebaliknya melonjatkan populariti beliau.
Dalam kontek mencari populariti politik, adalah amat malang bagi seorang politikus sekiranya nama, foto dan cerita mengenainya tidak pernah dimuatkan dalam media, seperti kata professor itu “Jika dalam satu tahun, akhbar memboikot tidak mahu memuatkan cerita dan foto seseorang ahli politik dalam akhbarnya, maka sang politikus itu akan menjadi orang yang paling rugi dalam hidupnya. Sementara dalam konteks Tok Guru, media telah memainkan peranan besar mengangkatkan popularitinya, bahkan sehingga menegelamkan pemimpin utama UMNO sendiri, kendati pun tujuan sebenar media pendokong UMNO memuatkan perihal Tok Guru itu bertujuan memberi difinasi negatif kepadanya, namun berlaku sebaliknya.
Disebut juga oleh penceramah itu; kalau mahu melihat populariti Tok Guru, lihatlah pada carian di Google (internert). Terdapat lebih 300 ribu pengisian yang berkaitan dengan Menteri Besar Kelantan itu tercatat di sana. Meletakkan beliau tokoh politik nombor dua jumlah carian terbaik dalam Google selepas Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama.
Hanya, yang sangat dikesalkan sang perofesor ialah dalam organisasi parti itu tidak wujud satu team; bagaimana mengurus media yang efektif. Sepatutnya bila timbul isu-isu yang dibangkitkan UMNO/BN, harus ditanggangi dengan pantas, memanggil sidang akhbar khusus. Memberi mandat hanya kepada seorang saja sebagai jurucakap, bagi mengelakkan percangahan kenyatan atau opini sesama kepimpinan parti.
No comments:
Post a Comment