Friday, January 15, 2010

Teater Menunggu Kata Dari Tuhan


Oleh: Rossem

Sesiapa yang pernah menonton teater “Menunggu Kata Dari Tuhan” pasti punya keinginan untuk menonton kedua kalinya. Perasaan datang sendiri. Hal ini terjadi pada saya. Saat pertama kali menonton pemetasan itu di Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Timur, Kota Bharu, Kelantan pada malam tanggal 1 April 2009 hati saya berbisik; ini persembahan lain dari yang lain. Kaget dan menakjubkan. Kalau ada peluang mahu menontonnya lagi sekali.

Ya. Peluang datang lagi. 10 bulan kemdian. Sutradara teater tersebut, Dinsman, kebetulan teman saya mengirim SMS, memberitahu pemetasan seterusnya akan berlangsung di Dewan Besar Hospital Universiti Sains, kampus Kubang Kerian, Kota Bharu, tanggal 15 Januari 2010. Saya membalas SMS itu dengan; insyaallah akan ikut menonton pemetasan itu.

Teater “Menunggu Kata Dari Tuhan” sebuah teater yang diangkat dari sebuah hadis Rasulullah saw seputar kisah hidup seorang sahabat Nabi bernama Ka’ab bin Malik. Hadis itu sebuah hadis soheh, diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Bisa merujuknya dalam kitab Riyadhus Solihin karangan Imam Nawawi. Kalau yang diterjemah dan diterbitkan oleh Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri Malaysia, lihat saja pada jilid 1, mukasurat 27, hadis nombor 22.

Hadis ini diantara hadis yang terpanjang, tidak seperti hadis-hadis lain. Perbedaan selanjutnya, hadis ini Ka’ab bin Malik sendiri yang bercerita tentang dirinya, pengalaman yang dialaminya saat tidak ikut berperang bersama Rasulullah saw dalam peperangan Tabuk.

Dalam teater itu, sutradara terkenal Dinsman, memulakan kisah dengan menampilkan Ka’ab bin Malik lakonan Sabri Yunus sedang menolog, katanya: Rasulullah saw baru saja mengeluarkan perintah agar semua lelaki dewasa bersiap siaga untuk keluar menghadapi musuh. Sekarang sahabat-sahabat di Madinah sedang sibuk mengatur persiapan.

Rasulullah saw seringnya tidak menerangkan tujuan dan lokasi yang dituju sebelum berangkat. Namun berbeda kali ini. Baginda memberitahu bahawa perjalanan yang akan ditempuh adalah jauh, cuaca panas dan musuh yang akan berdepan nanti adalah bala tentera Rom yang besar jumlahnya.

Tak berapa lama, Rasulullah saw bersama bala tentera muslimin pun berangkat menuju Tabuk, meninggalkan Kota Madinah dengan pohon-pohon kurma yang sedang masak ranum. Tapi Ka’ab bin Malik masih belum bersiap. “Aku sendiri tidak tahu, mengapa, sehingga orang lain telah pergi dan peperangan akan bermula, aku masih berdiri di sini, tidak melakukan apa-apa yang sepatutnya, walhal aku juga bercita-cita mahu ikut berangkat bersama Rasulullah saw”.

Saat bala tentera muslimin yang dipimpin Rasulullah saw pergi dan peperangan bermula. Ka’ab tinggal di Madinah dikelilingi orang-orang perempuan, kanak-kanak dan orang tua yang uzur. Saat itu Ka’ab menjadi tontonan orang ramai. Sangat aneh, lelaki yang punya fizikal seutuh itu tidak ikut berperang. Ka’ab menjadi bahan tertawa, ejakan, bahkan dikeji sebagai orang lemah, uzur dan munafik.

Ia sangat sedih dengan keputusan yang dibuatnya, yakni tidak ikut berperang, sehingga buah kurma yang dimakan tidak lagi terasa manis. Ia menyesal sungguh tidak ikut berjihad, mencari keredhaan Allah, namun segalanya terlambat.

Perbuatan Ka’ab itu salah di sisi hukum Islam. Kerana itu ia diboikot oleh masyarakat Madinah yang terdiri dari para sahabat, selama 50 hari.

Itu kisahnya. Tapi teater (sinetron) itu bukan di situ. Sinetron itu menterjemahkan sebuah dilema yang dialami oleh Ka’ab di dalam dirinya. Pertama Ka’ab mempersoalkan dirinya sendiri, kenapa dia tidak ikut berperang bersama Rasulullah saw, sedangkan ia sangat mencintai Allah dan Rasulullah saw. Dan dia pun tidak mendapat jawapan yang pasti. Dia sebenarnya dari awal sudah bersiap untuk ikut serta bahkan dua ekor unta sudah dibeli buat kenderaan. Tapi saat bala tentera Rasulullah saw berangkat, dia terpaku di Madianah.

Rasa bersalah itulah yang mahu ditonjolkan oleh sutradara teater ini, Dinsman lewat pemetasannya yang kini sudah lebih 30 kali di Malaysia pada tempat yang berbeda. Bahkan inilah satu-satunya teater yang diterima dan berjaya dipentaskan di Masjid Batu, Permatang Pauh, Pulau Pinang, seusai solat Maghrib sambil menunggu waktu Isya’ pada pertengahan tahun 2009.

Dan rasa bersalah Ka’ab bin Malik itu terobat dengan sikapnya yang tranpran. Setelah hatinya meronta-ronta sama ada mahu memilih bercakap benar atau berdusta, akhirnya Ka’ab memilih untuk berkata benar, dan akibat daripada solusinya itu, Nabi pun menyerahkan penyelesaian masalahnya langsung kepada Alah SWT. Taubatnya diterima!

Teater ini terbukti berjaya menarik minat kaum remaja menontonnya, kerana pada malam tanggal 15 Januari itu saja kurang lebih dua ribu penonton memenuhi ruang dewan sehingga ada yang terpaksa berdiri disebabkan tidak kecukupan kerusi, walhal dikenakan tiket. Kondisi ini sekaligus mengambarkan bahawa uslub dakwah bukan saja lewat kuliah, syarahan di masjid-masjid atau lapangan bahkan, lewat persembahan teater yang bernafas Islami juga bisa dimanfaatkan. Tinggal lagi bagaimana kita merancana dan mempraktikkannya.

Pemetasan teater “Menunggu Kata Dari Tuhan” mengambil masa 45 minit. Senang bergerak, kerana melibatkan hanya seorang pelakon (Sabri Yunus) dengan dibantu seorang pemuzik (Sani Sudin) mengesek biola. Implikasi kos juga pastinya minimum.

Ummah memerlukan lebih banyak teater Islami seperti ini untuk mendekatkan anak-anak muda kepada Islam!.

No comments:

Post a Comment