Thursday, September 17, 2009

Sedih melepaskan Ramadhan pergi

Oleh: Rossem

Ramadhan yang sangat kita cintai akan meninggalkan kita. Kalaulah Ramadhan itu diibaratkan seorang kekasih, pasti pemergiannya akan diiringi dengan isak tangis. Itulah difinasi sebenar yang dialamai orang-orang yang beriman saat hari-hari terakhir bulan Ramadhan. Sedih dan pilu menyentap emosi, sehingga tidak sedar air mata menetes membasahi pipi, buat melepaskan Ramadhan pergi.

Madrasah Ramadhan 1430 akan menutup pintu, tapi kerinduan untuk bertemu kembali pada tahun-tahun mendatang tidak pernah luput dari hati nurani. Hanya Allah SWT saja yang dapat merealisasikan harapan kita. Hanya kepada Dia saja kita memohon, agar dipanjangkan usia, dapat bertemu lagi dengan kekasih yang sangat dicintai-Ramadhan Al Mubarak.

Mengimbas peribadatan kita selama sebulan di bulan Ramadhan, sesungguhnya sangat bermakna dan mengembirakan. Siang hari kita berpuasa, menahan lapar dan dahaga, menahan nafsu syahwat, mencermati tutur kata dan tingkah laku, mengawal emosi amarah. Maka pada sebelah malamnya kita mendirikan solat sunat tarawih berjamaah, witir, tahajud dan tadarus al-Quran selain solat-solat fardu yang lain (qiyamul-lail).

Sementara 10 terakhir Ramadhan kita berburu Lailatul Qadr. Yakni malam yang lebih baik dari seribu bulan. Allah SWT berfirman bermaksud “ Malam qadr itu lebih baik dari seribu bulan” (Q.S. al-Qadr. 87:3). Sementara Rasulullah saw pula bersabda bermaksud “Barangsiapa yang menegakkan ibadah pada (malam) lailatul qadr dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka akan diampuni akan dosanya yang telah lampau.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Semuanya dilakukan secara ikhlas semata-mata kerana Allah SWT dan untuk mendapat ridhaNya, selain memperolehi ganjaran pahala yang berlipat ganda daripada Allah SWT berbanding bulan-bulan selain Ramadhan.


Sepanjang bulan Ramadhan kita mendatangi masjid-masjid, surau, musalla dan khemah di dataran stadium yang disediakan kerajaan negeri, sehingga penuh sesak, bahkan ada sesetengah sehingga melimpah ke luar. Pemandangan ini sungguh sangat mengembirakan, tapi pertanyaannya, ke mana mereka setelah Ramadhan berakhir. Padahal solat tarawih hanyalah sunnah, sedang solat lima waktu adalah fardu yang wajib dilaksanakan secara berjamaah (bagi kaum lelaki yang mampu dan tiada keudzuran).

Selama sebulan dalam bulan Ramadhan, tutur bicara kita sangat cermat, tiada umpat mengumpat, tapi malangnya, sebaik saja melepasi Ramadhan tabiat lama pun hidup kembali, budaya mengumpat pun menjadi-jadi. Sepatutnya selepas keluar dari madrasah Ramadhan kita akan berubah daripada dahulunya kurang baik kepada yang lebih baik.

Namun kita tetap saja optimis. Usaha yang dilakukan kerajaan negeri Kelantan tanpa jemu ini akan membuahkan hasilnya insyaallah. Dan sebenarnya, sekarang pun sudah tampak keberhasilannya itu, antaranya, kadar celik agama bagi masyarakat Kelantan adalah tertinggi!

Akhirul kalam, setelah sebulan kita berpuasa, hari kemenangan pun tiba. 1 Syawal merupakan hari Aidil Fitri. Marilah kita merayakan hari raya Aidil Fitri itu perbanyakkan memuji Allah SWT, menziarahi sanak saudara serta bermaafan.

“Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan maaf zahir batin”

No comments:

Post a Comment