Monday, June 10, 2019

Usia tua


Bila usia  di  gerbang tua,  masuk kedai,    jurujual  wanita buat tak pandang.  Senyum jauh sekali. Mereka lebih suka melayani pelangan muda, berpakaian kemas. Mungkin  ia menyangka orang tua tak punya banyak wang. Kalau jurujual minyak wangi tak layan orang tua itu  munasabah, orang tua mana ada beli minyak wangi, bedak pun tak pakai. 

Teringat salah seorang keluarga saya (aruah), ketika itu usia 67 tahun, orang kampung  totok,   pakai kain sarung pelikat,  bersemutar dan selipar Jepun. Suatu hari  pergi ke bandar,  masuk ke kedai jual kereta,    mahu membeli sebuah kereta baru.  Banyak kereta di pamerkan, model terkini,  dari kilang.  Beberapa orang jurujual mundar mandir, namun  tak seorang pun  mempedulikannya.  Dari sebuah kereta ke sebuah kereta  diamati, intai   bahagian dalam, cantik dan berkenan di hati.  Nak bertanya harga dengan siapa? Jurujual  asyik memburu dan melayani  pelangan muda berpakaian kemas yang baru memasuki  premis   kedai.  

Setelah lama di situ, akhirnya  buka mulut  bertanya salah seorang jurujual  “ Yang ini berapa harga?”  “Eh, pakcik umur berapa, mahu beli kereta?”  disergah  jurujual.  “Umur  pakcik, pinjaman bank tak lulus” sambung  jurujual.  Jawab  saudara saya “Nak beli tunai!”  Terkejut ,  malu tersipu- sipu.  

Ketika itu wang simpanan aruah saudara saya dalam akaun bank  RM500 ribu. Nilai harta termasuk aset tanah lebih sejuta ringgit.  Harga kereta    hanya   RM70 ribu. Akhirnya ia beli   tunai, tetapi di kedai  lain yang beradab, menghormati orang tua. 

Cerita lain, suatu hari di sebuah pejabat kerajaan di Kuala Lumpur.  Saya berdiri di kaunter  pertanyaan ,  seorang tua datang  berdiri di sisi seperti mahu bertanya sesuatu kepada  petugas  wanita di kaunter. Lelaki tua itu seperti  saya pernah  melihat fotonya di akhbar  seorang  bergelar Tan Sri. “ Pak cik mahu apa?” tanya wanita bertugas itu.  Merah muka Tan Sri. Mungkin selepas pensiun, kali pertama orang memanggilnya pakcik. Seharusnya wanita yang mungkin baharu bekerja

3 comments:

  1. cuma di sini agen jud! online dengan proses yang sangat cepat :)
    ayo segera daftarkan diri anda di agen365 :)
    WA : +85587781483

    ReplyDelete
  2. ayo segera bergabung dengan saya di D3W4PK
    hanya dengan minimal deposit 10.000 kalian bisa menangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi ayo segera bergabung, dan di coba keberuntungannya
    untuk info lebih jelas silahkan di add Whatshapp : +8558778142
    terimakasih ya waktunya ^.^

    ReplyDelete