Thursday, May 16, 2019

YANG DILUPAKAN



Malaysia dahulu tidak aman seperti sekarang. Bukan sahaja di pendalaman bahkan di kota-kota besar seperti Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Ipoh, komunis membuat kacau dan onar. Rakyat hidup dihimpit ketakutan. Bendera merah bintang bucu lima dikibar di tiang-tiang elektrik pinggir jalan. Tugu Pahlawan di hadapan bangunan parlimen di letupkan ( 26 Ogos 1975). Kem Pasukan Polis Hutan Batalion 5, Jalan Tun Razak (dulu Jalan Pekeliling) di serang dengan bom (3 September 1975), 15 anggota PPH cedera. Ketua Polis Negara yang ke 3, Tan Sri Abdul Rahman Hashim ditembak mati di Jalan Tun Perak (7 Jun 1974). Itu adalah harga yang dibayar generasi terdahulu untuk kemakmuran negara Malaysia tercinta.

Angkatan Tentera Malaysia melahirkan ramai perwira gagah berani. Sebut namanya sahaja komunis sejuk telapak tangan, antaranya Pegawai Waran 1 Kanang anak Langkau ( mendiang ) dari Rejimen Renjer Diraja (1945 -2013). Pahlawan Iban digeruni di bumi Kenyalang. Pasukan Polis Diraja Malaysia juga memiliki ramai sang pemberani. Sejumlah komunis tumpas di tangan mereka. Ketika saya bertugas sebagai wartawan di PRO, Bukit Aman (1991), pernah terbang ke Sarawak, menyusuri hingga ke pendalaman, singgah di desa-desa suku Iban sepanjang jalan antara Serian- Seri Aman mencari, menjejaki anggota Polis Hutan Sarawak yang pernah bertempur dengan PARAKU. Sebahagiannya sudah bersara dan pulang ke kampung masing-masing . Kami datang ke kampung mereka - menemubual . Tak kurang 15 orang kami wawancara, saya bersama ASP Fauzi Abu Bakar (Allahyarham) tukang catat, ada ketikanya beremang bulu roma mendengar cerita seru mereka bertempur dengan gerombolan Komunis PARAKU macam Rambo. 
 
Kesemua yang kami wawancara adalah anggota pangkat rendah. Seharusnya kami bertemu platun komander atau pegawai kompeni, kerana mereka ketua pasukan. Arahan pertempuran dari mereka. Malangnya gagal. Rancangan untuk membukukan kisah hidup mereka tak menjadi. ASP Fauzi Abu Bakar, bos saya pula meninggal.

3 comments:

  1. ayo daftarkan diri anda di 4g3n365*c0m :D
    WA : +85587781483

    ReplyDelete
  2. ayo segera bergabung dengan saya di D3W4PK
    hanya dengan minimal deposit 10.000 kalian bisa menangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi ayo segera bergabung, dan di coba keberuntungannya
    untuk info lebih jelas silahkan di add Whatshapp : +8558778142
    terimakasih ya waktunya ^.^

    ReplyDelete