Wednesday, March 20, 2019

Fattah, skuter dan Bukit Besi



Oleh: Rossem.
Kartunis  melukis kartun tentang diri sendiri tak ramai. Baru-baru ini saya menerima telefon dari Pengarah  Muzium Pengurusan dan Perpustakaan Sultanah Bahiyah, UUM, Sintok, Dr Mohd Kasri Saidon, beliau memberikan   beberapa nama kartunis  yang diketahuinya pernah melukis kartun tentang diri sendiri, antaranya  Rejabhad. Katanya; ketika  masih dalam perkhidmatan tentera Allahyarham pernah bertugas di Congo (1960an) sebagai tentera pengaman Bangsa-Bangsa Bersatu. Suka duka di benua Afrika itu  dijadikan lakaran   kartun dan dibukukan.  Satu lagi  buku “Diari Seorang Konstabel-1987”  kisah suka duka Rossem mencari , memburu , pengganas komunis  di zaman darurat (1970an- 1980an).

Seorang lagi kartunis yang dicarinya  ialah Fattah.  Karya Fattah  berlatarbelakangkan  Dungun tahun 1960an dan 1970an. Zaman pop yeh  yeh dan sebelumnya.  Ada menyebut Bukit Besi dan keretapi.  Bagi generasi sekarang , sangat aneh bila keretapi dikaitkan  dengan  Terengganu.  Satu-satunya negeri  di Semenanjung Malaysia yang tak ada keretapi ialah Terengganu.  Bagaimana Fattah mewujudkan  keretapi dalam kartunnya? . Keretapi  yang  maksudkan  Fattah ialah keretapi  angkut biji besi, bukan keretapi penumpang.  

Skuter   motosikal paling  popular tahun 1960an dan 1970an. Kenderaan ini digilai remaja.  Ketika itu fesyen rambut  menonjol ke hadapan – berjambul macam burung candik,  manakala perempuan rambut  seperti gunung Matterhorn di Switzerland.  Agar  jambul tampak  rapi, kemas,  terpacak  dan   kalis angin, disapu   kapur makan sireh   pada jambul, dijamin selamat dari  tiupan angin saat menunggang skuter.  Seluar pula besar pada bahagian kaki dipanggil  bilbotom.  Suasana yang penuh nostalgia ini digarap oleh Fattah lewat  watak yang diciptannya  A. Mamud. Bagi saya A. Mamud itu adalah Fattah. 

Saya mengenali Fattah awal tahun 1980an, ketika itu beliau  bekerja  dengan  Majalah Gila-Gila (GG). Setiap kali saya mampir di pejabat GG, Flat UDA, Jalan Pantai Baru, bertemu, bersembang dengan Fattah   suatu kemestian.  Fattah  insan  istimewa, kebolehannya luar biasa, lukisannya “asli” . Beliau mampu melukis dalam ”kepayahan”.

3 comments:

  1. https://linkdominoqqterbaik.blogspot.com/2019/04/tips-tips-supaya-bisa-menang-di-situs.html

    ReplyDelete
  2. admin numpang promo ya.. :)
    cuma di sini tempat judi online yang aman dan terpecaya di indoneisa WA : +85587781483

    ReplyDelete