Monday, December 8, 2014

Komik: Cermin budaya bangsa yang harus dipertahankan.



Komik: Cermin budaya bangsa yang harus dipertahankan.  

Oleh: Rudi Mahmood & Rossem

Abstrak
Komik mempunyai hubungkait antara tamadun dan budaya dunia. Sebagai contoh, kemajuan bidang penerokaan ke angkasa lepas merupakan ‘khayalan’ yang pernah dicetuskan oleh pelukis-pelukis komik. Dengan kata lain, para pelukis komik merupakan orang pertama mengeluarkan idea dalam bidang aero-angkasa. Berpuluh-puluh tahun sebelum kapal angkasa dicipta, bidang komik sebenarnya telah terlebih dulu  berjaya meneroka dan menawan angkasa. Begitu juga dengan kejayaan sistem komputer dan segala macam gajet mutakhir sebenarnya telah lama dicetuskan melalui imaginasi karya komik.Pengunaan senjata laser dan kehebatan jentera angkasa sebenarnya telah lama digunakan dalam peperangan angkasa di dalam buku-buku komik.Barangkali tidak ada bidang lain dalam arena kebudayaan dan teknologi yang dapat menyaingi komik dari segi potensi daya kreatif dan peluang menggunakan imaginasi serta mencetuskan inovasi yang menakjubkan!

Pengenalan

Perkembangan komik di Malaysia mempunyai sejarahnya sendiri. Ia berkembang seiringan dengan perkembangan media  bahasa Melayu.  Dari sejak akhbar dan majalah Melayu mula diterbitkan beberapa dekad lalu, komik sudah mendapat tempat di media-media tersebut. Pada mulanya, Komik dimaksudkan untuk menghibur pembaca sahaja kerana satu ciri penting  dari media bahasa Melayu selain menyampaikan maklumat, melalui rencana dan berita, ialah menghiburkan pembaca. Komik, akhirnya dapat berdiri sama tinggi dengan gerne lain, sehingga pihak penerbitan media terpaksa akur dengan kehendak pembaca yang mahukan disediakah halaman khusus  untuk komik di akhbar dan majalah terbitan mereka. 

Sejarah Komik Melayu

Komik Melayu dikesan sudah wujud sejak awal 1950an. Saidin Yahya (Allahyarham) merupakan  pelukis awal yang menghasilkan banyak karya komik ketika itu, antara media yang menampung karya beliau  ialah Majalah Guru yang diterbitkan Kesatuan Guru-Guru Melayu Semananjung.  Majalah Guru keluaran Januari, 1953 ditemukan   komik karya beliau berjudul Puteri Langkawi yang disiarkan secara bersiri, mengambil masa 2 tahun untuk berakhir (1953-1956). 

Puteri Langkawi, yang berupa penceritaan kembali strip komik tentang legenda terkenal, Mahsuri. Seperti biasa Saidin mengolah dan menceriterakan kisah tersebut mengikut gaya milik peribadinya. Di bahagian terakhir siri ini beliau menulis, “Hidup Mesti Amanah”, iaitu suatu bentuk kesimpulan mesej yang ingin disampaikan melalui komik tersebut. Siri Puteri Langkawi kemudian dikumpul dan diterbitkan dalam bentuk buku komik oleh Sinaran Bros pada tahun 1957 dengan judul Mahsuri Puteri Langkawi. Unsur-unsur pendidikan memang jelas terselit dalam setiap karyanya. Bagaimana pun, Saidin Yahya bukanlah seorang propagandis!

Sebagai seorang pelukis, Saidin memiliki kekuatan imaginasi yang sangat asli. Liuk-lenggok stroke, setting dan juga shot lukisannya memiliki ciri-ciri khas peribadi yang memudahkan pembaca mengenali karyanya walaupun tanpa merujuk tanda namanya. Cahaya dan montaj penggambarannya amat jelas dan tepat melalui pengaturan gelap terangnya yang rythmis.

Ketika berkarya, Saidin adalah seniman yang ‘sangat Melayu’, di mana pengolahan tema dan pemakaian watak-watak komiknya membawa nilai kemelayuan yang unggul. Beliau tidak meniru atau menyalin perwatakan daripada komik Barat yang beredar di pasaran ketika itu . Beliau memilih untuk kekal dengan tradisi.

Selain melukis komik, Saidin Yahya juga merupakan seorang ilustrator yang berkaliber. Beliau banyak menghasilkan ilustrasi untuk buku-buku teks sekolah terbitan Sinaran Bros dan beberapa penerbitan yang lain.Hasil ilustrasi karya beliau boleh dianggap setanding dengan ilustrasi yang dihasilkan oleh Abdullah Ariff, seorang pelukis kontemporari dan ilustrator yang tersohor ketika itu. Saidin juga merupakan seorang pelukis semasa yang aktif dan banyak menghasilkan karya dalam bentuk pemandangan (lanskaps) dan juga potret beriringan dengan pelukis dan juga teman rapatnya A.B.Ibrahim

Di Majalah Guru keluaran Disember 1956 ditemui sebuah iklan buku komik kisah humoris Melayu  Badang Beroleh Gagah karya Saidin Yahya. Badang Beroleh Gagah (Sinaran Bros, 1956) iaitu sebuah kisah yang popular di kalangan masyarakat Melayu. Komik Badang Beroleh Gagah, seperti mana komik Hang Tuah merupakan cerita yang dipetik dari buku Sejarah Melayu, karya Tun Seri Lanang yang terkenal itu. Komik Badang Beroleh Gagah merupakan penonjolan watak supernatural Melayu. Badang ciptaan Saidin mungkin tidak sehebat lukisan komik Amerika yang menonjolkan watak super-hero mereka seperti komik Conan, Hulk dan sebagainya. Namun kekuatan Badang lebih ditonjolkan melalui kekuatan dan keperkasaan yang tercetus secara mistik batin. Watak Badang dan hero komik Amerika sangat berbeza dari segi nilai budaya.

Saidin Yahya memang berasal dari Kedah. Hal ini sangat menguntungkan beliau, kerana penerbit yang aktif menerbit komik ketika itu berpusat di Utara Malaysia, iaitu Peneritan Sinaran Bros, Balik Pulau, Pulau Pinang.
Tahun-tahun 50an, seorang lagi pelukis yang berbakat muncul dalam arus pergerakan senilukis komik, iaitu Mohd.Salehuddin. Di antara hasil karya komik beliau yang popular ialah siri Pak Long dan Pak Ngah, yang terbit di akhbar Utusan Zaman, siri Atan Dengan Pak Mustafa dan siri komik Si Kumbang yang diterbitkan oleh akhbar Utusan Kanak-Kanak.

Dua siri komik yang terawal itu merupakan siri yang jelas memaparkan ciri-ciri pendidikan melalui geraklaku dan percakapan watak-watak utamanya. Manakala siri komik Si Kumbang sangat popular dan mengangkat nama Mohd.Salehuddin dalam bidang senilukis komik Melayu ketika itu.

Komik Si Kumbang mungkin ada sedikit pengaruh komik Tarzan,karya /tulisan Edgar Rice Burroughs yang terkenal itu, namun begitu Si Kumbang bukanlah komik adaptasi. Ia berdiri dalam bentuk,teknik dan gaya Mohd.Salehuddin yang tersendiri.

Si Kumbang merupakan watak seorang pemuda Melayu yang hidup dan berjuang di tengah-tengah hutan yang melibat manusia dengan kehidupan berbagai jenis binatang. Si Kumbang muncul menjadi watak hakim dalam masyarakat binatang. Dia muncul sebagai penyelamat kepada watak lemah yang sering menjadi ‘makanan’ kepada watak kuat.
Persoalan yang ditimbulkan oleh Mohd.Salehuddin adalah persoalan universal, sebuah satira yang berlaku setiap hari sama ada di zaman moden atau purba yang mencangkupi kehidupan manusia dan juga binatang.
Di samping menghasilkan cerita-cerita bergambar, Mohd Salehuddin juga merupakan seorang pelukis sezaman yang aktif melalui Angkatan Pelukis Semenanjung (APS). Beliau juga adalah seorang penulis fiksyen dan wartawan akhbar yang pernah mendapat asuhan daripada Bapak Kewartawanan Melayu, Abdul Rahim Kajai.

Karya-karyanya yang berbentuk cerpen,novel sains fikyen banyak diterbitkan. Siri komik Si Kumbang juga pernah dijadikan siri novel di sebuah akhbar dengan mengemukakan watak Si Kumbang sebagai manusia yang hidup dalam dunia sains fiksyen penuh fantasi

Pada tahun 1955, di Kelantan muncul seorang pelukis komik bernama  Cikgu Nik Mahmood  Idris, seorang guru lukisan. Beliau menghasilkan beberapa karya  komik antaranya komik kisah percintaan berjudul “Kasturi”. Komik bertulisan jawi itu diterbitkan  oleh Abu Bakar bin Mohd Al-Ahmadi , Kota Bharu, dengan harga 30 sen.
Kasturi merupakan sebuah karya yang sederhana dari segi mutu lukisan dan juga penerapan jalan cerita. 

Namun ia masih boleh di anggap sebagai suatu sumbangan untuk sejarah senilukis komik di Malaysia.
Kasturi sebagai sebuah karya, kelihatan gagal membentuk panel yang teratur (condified). Plot ceritanya agak tak tersusun menurut struktur sebuah komik yang cantik. Bentuk kelemahan sebegini, kelihatan jelas dalam kebanyakan karya pelukis yang baru muncul. Bagaimanapun kelemahan itu relatif sifatnya memandangkan world-view pelukis ketika itu.
Pelukis lain yang muncul di pertengahan tahun 50an antaranya ialah Abdul Halim Teh. Anak kelahiran Kampung Raban, Lenggong Perak pada 11 Disember 1933, pertama kali muncul dalam bidang senilukis komik melalui majalah HIBORAN, terbitan Harmy, Singapura. Beliau pernah bertugas di Pustaka Antara,Dewan Bahasa dan Pustaka,Sinaran Brother Sdn.Bhd dan terakhir dengan FELDA sebagai pelukis.
 Karya beliau  banyak diterbitkan oleh Pustaka Antara (Kuala Lumpur)  dan Sinaran Bros (Pulau Pinang). Halim Teh kemudian muncul sebagai seorang tokoh penting dalam sejarah senilukis komik Melayu di Malaysia. Karyanya mendapat tempat di kalangan peminat dan penggemar komik. Siri terkenalnya ‘Keris Berpuaka’ yang diterbitkan dalam 11 siri oleh Sinaran Bros, di Pulau Pinang menjadikan beliau sangat popular. Sebahagian besar komik beliau dicetak dalam ukuran  war library.

Seorang tokoh terpenting dalam senilukis komik yang muncul dalam dekad ini ialah Raja Hamzah. Beliau memulakan kegiatannya pada tahun 1955, bila mana muncul 15 siri buku bergambar yang berjudul Piring Terbang sebagai hasil karyanya yang pertama. Ketika menghasilkan siri buku tersebut, Raja Hamzah masih lagi menuntut di Sekolah Agama Idrisiah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak.

Selepas tiga tahun menjadi pelukis secara sambilan, kegiatan beliau berkembang apabila bertugas sebagai pelukis di syarikat akhbar Utusan Melayu. Di akhbar Utusan Melayu, Raja Hamzah berjaya membentuk atau menghasilkan dua watak komik, Wak Tempeh dan Dol Keropok, di mana akhirnya kedua-dua siri ini menjadi popular di kalangan pembaca akhbar dan peneliti politik semasa.
Watak Wak Tempeh dan Dol Keropok yang muncul dalam akhbar Utusan Melayu pernah menggemparkan masyarakat Melayu ketika itu dengan episod-episod lucu, bernas,sinis dan sindiran yang menyorot liku kehidupan, terutama dalam perihal sosial, politik dan keagamaan. Sudut pandangannya yang kritikal melalui pencernaan humor mengandungi banyak pengajaran dan nasihat.

Ketika bertugas sebagai pelukis di Pustaka Antara, Raja Hamzah menghasilkan banyak buku-buku komik yang membawa pelbagai tema. Cerita-cerita daripada buku Hikayat 1001 Malam turut diangkat menjadi cerita komik, di samping mengungkap kembali cerita-cerita klasik dari buku Cherita Jenaka seperti Lebai Malang, Si Lunchai, Mat Jenin, Nujum Pak Belalang, Pak Kadok dan juga cerita-cerita seperti Abu Nawas, Ali Baba, Bawang Puteh Bawang Merah, Batu Belah Batu Bertangkup dan sebagainya.

Komik-komik Raja Hamzah ketika ini membawa tema yang beragam. Daripada tema purbawara, seram, jenaka, kemasyarakatan sehinggalah membawa kepada tema yang lebih besar daripada itu. Beliau menunjukkan potensi yang sebenar dalam bidang komik melalui penerbitan karya secara prolifik. Nilai kesepaduan komik beliau terletak pada kepadatan gambar, cerita dan interaksi watak diseimbangkan dengan baik. Imej-imej figura dan latar hiasan amat menonjol dalam setiap persembahan komiknya. Ruang panel diisi penuh dengan bantuan kesatuan aksi watak, dialog dan naratif cerita yang jelas.

Itulah Raja Hamzah, personaliti komik yang ulung selepas Saidin Yahya, yang mampu membentuk gaya dan identiti tersendiri dalam memperkenalkan bakatnya kepada khalayak pembaca komik.

Sebagai seorang pelukis yang memiliki gaya dan gurisannya yang tersendiri, Raja Hamzah berjaya mengelak dirinya dari terpengaruh dengan gaya persembahan komik Saidin Yahya. Beliau berjaya mengangkat mutu lukisan komik Melayu ke tahap yang lebih sempurna. Beliau juga meninggalkan pengaruh yang kukuh terhadap pertumbuhan bakat baru dalam senilukis komik Melayu. Seperti Saidin Yahya, beliau juga menjadi ikon dan ikutan kepada ramai pelukis komik yang baru muncul ketika itu.

Raja Hamzah merupakan seorang pelukis yang gigih dan cermat dalam berkarya. Buku-buku komik hasil karyanya mendapat sambutan baik dari peminat. Namanya menjadi semacam ‘label’ atau jenama utama dalam pemilihan buku-buku komik yang bermutu. Beliau seolah ‘kilang’ yang tak pernah surut dalam berkarya. Memetik kata Kartunis Lat, “…bukan saja kerana lukisan dan ceritanya yang menarik, tetapi komik Raja Hamzah adalah yang paling banyak diterbitkan. Raja Hamzah tidak pernah berhenti mengeluarkan komik baru untuk menjamu selera peminatnya.”
 
Komik-komik karya Raja Hamzah adalah persembahan hiburan yang mengandungi mesej. Karya yang baik baginya adalah yang mengandungi pengajaran. Melukis komik bagi beliau adalah satu pekerjaan, dan bukan sebagai suatu hobi ataupun memenuhi masa lapang. Kerana itu kita dapat melihat karyanya sangat bertanggungjawab dalam soal mutu dan teknik lukisan. Para pelukis yang tidak serius biasanya melahirkan karya yang mentah dan bermutu rendah. Dalam hal ini Raja Hamzah menegaskan, “…sekiranya mereka menganggap melukis komik sebagai tugas yang perlu dijalankan dengan penuh tanggungjawab, mereka pasti dapat menghasilkan karya yang baik. Dan setiap yang baik boleh memenangi hati orang ramai.” (Berita Minggu, 1973)

Pelukis komik dari kalangan wanita agak kurang, yang dapat dikesan antaranya Nora Abdullah, Arifiah Salleh dan Halimah. Nora atau nama penuhnya  Nor Zaharah Abdullah, asal Kelantan, mula melukis komik pada 1955, iaitu ketika usianya 15 tahun. Komik pertama dihasilkan berjudul “Cik Siti Wan Kembang”, diikuti dengan  Duyung Emas, Lembah hidup, Dugaan Ilahi, Ibu, Pengaruh, Armina, Anak Angkat, Batu Belah, Bawang Putih Bawang Merah, Pengembaraan Naim dan Naimah, serta Cempaka. Karya-karya beliau rata-rata bertemakan pergolakan sosial dalam masyarakat moden ketika itu, selebihnya kisah-kisah klasik/metos Melayu.

Menurut beliau, timbulnya keinginan untuk menghasilkan karya komik  banyak didorong oleh pengaruh komik-komik dari Barat seperti Captain Marvel, Batman dan Superman. Tetapi selepas tahun  1961, beliau tidak lagi menghasilkan karya komik  kerana penerbit yang menerbitkan komik-komik beliau  iaitu penerbitan Geliga Press Singapura ditutup. Penutupan Geliga Press melumpuhkan minat beliau untuk terus melukis komik. 

Seorang lagi  pelukis komik yang lahir di era tersebut ialah K. Bali, putera Kelantan yang lahir  pada 15 Jun 1933, di Kampung Tendong, Pasir Mas. Pernah bersekolah di Sekolah Melayu Tendong sebelum ayahnya membawanya berpindah ke Selatan Thailand. Di sana, beliau belajar di Sekolah Rendah Beluru, Sungai Padi, Selatan Thailand. Beliau banyak membaca buku dalam bahasa Melayu, Indonesia, dan Inggeris  bagi memperkayakan pengalamannya. Selain bahasa-bahasa tersebut, beliau juga menguasai bahasa Jepun, Thai, dan Mandarin. Pernah  mengikuti pengajian luar kampus di Universitas Nasional Indonesia, Jakarta dan lulus Sarjana Muda Sastera dalam jurusan Bahasa dan Sastera Indonesia.

Selain melukis komik, K. Bali menulis dalam semua genre sastera seperti puisi, cerpen, drama, novel, dan esei serta karya non-kreatif seperti sejarah, kebudayaan dan juga biografi tokoh terkenal di dunia. Khazanah peninggalannya yang tak ternilai telah diserahkan kepada Perpustakaan Islam Az- Zahra, Kota Bharu, meliputi semua genre dan dalam pelbagai bahasa yang ia kuasai.

K. Bali pernah mempamerkan karya lukisannya di Jesselton (kini Kota Kinabalu) pada tahun 1957 dan 1959, Balai Seni Lukis Sabah pada 1986, selain Pameran Solo 65 buah lukisan "Puisi Dalam Kenangan" pada Julai 1988. 

Allahyarham K. Bali atau nama sebenarnya  Abdul Rahim Abdullah, keturunan  Cina/ Thai yang memeluk Islam, berhijrah ke Sabah ketika usia  22 tahun, didorong  keinginannya yang kuat untuk melihat-lihat negeri orang, memaksanya menyertai rombongan "Booty Suria Negara" sebuah kumpulan bangsawan yang sering menjelajah negeri-negeri di Tanah Melayu, Singapura, Brunei hinggalah Sabah.  Akhirnya mengambil keputusan bermastautin di Sabah selama lebih 43 tahun. K. Bali pulang ke kampungnya, Pasir Mas, Kelantan, pada 1998, kemudian pada Mac 2009 kembali lagi ke Negeri Bawah Bayu kerana memenuhi undangan Dewan  Bahasa dan Pustaka Sabah. Dan meninggal di sana dalam usia 66 tahun.  Di negeri, di mana lebih separuh usianya dihabisi  di sana.

Awal tahun  1960an merupakan zaman kegiatan senilukis komik yang paling subur dan meriah. Beberapa penerbitan seperti Pustaka Antara, Sinaran Bros, The Sentosa Store Kuala Pilah, Geliga Limited, Melayu Raya Press dan bebarapa yang lain lagi menunjukkan minat yang tinggi dengan menerbitkan banyak buku komik untuk pasaran. Minat masyarakat terhadap komik pada era ini turut melahirkan ramai bakat baru yang menunjukkan potensi masing-masing. Nama-nama baru yang muncul ketika ini antaranya Alias Kulub, Osman Baru, Osman Kangkung, Meor Shahriman Hassan (Mishar), Sulaiman Awang, Hussein Saad, Lat, Samudera Perwira, Shukor Lin, Rahman Bakree, Solihin Hj.Othman, A.Fauzi Yusof dan Hambia E (sekadar menyebut beberapa nama).

Pelukis-pelukis  lama juga  masih terus bergiat dengan lebih matang seperti K.Bali, Raja Hamzah, Saidin Yahya, Rosdin, Nas Achnas, Manbina, Zadin dan beberapa lagi. Kegiatan dan keterampilan pelukis lama menjadi dorongan yang kuat kepada pelukis muda dari angkatan 60an  untuk meningkatkan gaya dan persembahan.
Namun pada akhir 1960an, perkembangan industri komik Malaysia malap seketika. Sehingga editor suratkhabar sukar untuk mencari  komik yang sesuai untuk dimuatkan dalam akhbar secara bersiri. Suratkhabar Terpaksa memuatkan komik-komik yang diimpot dari Barat, walaupun sebahagiannya tidak menepati selera pembaca tempatan. 

Terbentuknya Syarikat Penerbitan Suarasa pada tahun 1972 oleh beberapa pelukis yang prihatin seperti Razali MHO, Rosdin Saidin, Raja Hamzah, Rejadhad, Tajul Arifin (bukan pelukis),  dan kemudian disertai pula pelukis Nik Nordin Mohd Nor (Allahyarham), Suahimi, Azman Yusof telah  memberi nafas baru kepada perkembangan komik tanah air. Majalah Bambino berjaya menarik kembali minat masyarakat kepada genre komik yang pudar berberapa tahun sebelumnya. Kartunis Rossem turut menyumbang kepada majalah Bimbino dengan mengarap  kartun berjudul “Pak Adil” untuk setiap keluaran.  

Nik Nordin kemudiannya berhijrah ke Utusan Melayu. Antara siri komik beliau paling popular disiarkan dalam Mingguan Malaysia berjudul “Esok Masih Ada”. Allahyarham meninggal dunia  di usia masih muda setelah demam panas. 

 Seorang lagi tokoh komik Melayu ialah,  Yamin Daud. Bermula di Kota Bharu pada awal 1970an , bersama beberapa rakan pelukis, antaranya Hussain Saad, Maaruf Awang, Kuzaie, Shaari AM, Rossem, Kamil Ghazali, D. Yusof, Rudi Mahmood,  menerbitkan majalah komik secara bulanan, di bawah Penerbitan Toko Buku Asia. Empire komik/kartun yang diusahakan Yamin Daud bertahan lebih 10 tahun,  bila  Penerbitan Creative Interprise Sdn. Bhd. (CISB) ditubuhkan,  peminat gerne komik/kartun mula beralih kepada majalah “Gila-Gila” (CISB).

Jaafar Taib dianggap pencetus revolusi komik-komik Melayu bila beliau bersama teman-teman pelukis seperti Azman Yusof, Rosdin, Zainal Buang Hussain, menubuhkan penerbitan komik/kartun, Creative Enterprise Sd.  Bhd pada 1978.  Mereka merupakan generasi ketiga dalam hariki pelukis komik-komik  di Malaysia.

Jaafar, asal Melaka,  lahir pada 28 Julai 1952 meminati komik sejak dibangku sekolah rendah, setelah menamatkan persekolah diperingkat menengah berhijrah ke Kuala Lumpur dan bekerja sebagai pelukis di beberapa agensi penerbitan, antaranya Syarikat Pustaka Pendidikan, Syarikat Usaha Remaja, Utusan Melayu, Suara Rakyat dan Varia Pop Group.

Komik dari kalangan kartunis

Majalah filem  penyumbang besar kepada lahirnya  pelukis-pelukis kartun dan komik di Malaysia. Rejadhad (Allahyarham) yang dianggap Bapak/sifu  Kartunis Malaysia lahir dari rahim majalah hiburan yang beroperasi di Singapura sekitar tahun 1960an. 

Nama-nama lain yang mengasah bakat melalui majalah hiburan yang popular itu ialah Datuk Mohd Nor Khalid atau Lat, A. Syukur Lin, Razali MHO (Rizalman), Mishar, Rossem, Raby

Namun karya pertama Rejadhad tidak disiarkan di Majalah Filem, sebaliknya Majalah Gelanggang Filem terbitan Tan Sri P. Ramle pada 17 Julai 1958. Sekitar tahun 1950an, 1960an, 1970an hanya  majalah-majalah hiburan filem yang menampung karya para kartunis/komiknis. Majalah Guru hanya memuatkan komik karya Saidin Yahya. 

Rejadhad  yang berguru dengan Rashiddin (Allahyarham) menerbitkan tujuh koleksi  komik/kartun antaranya , Tan Tin Tun, Mawar Oh Mawar, Perwira Mat Gila. Iaitu cerita bersiri yang disiarkan melalui majalah Gila-Gila terbitan Creative Enteprise yang kemudiannya di terbit dalam bentuk komik. 

Rejadhad seorang tentera yang bersara pada 1979, kemudian  bertugas sepenuh masa dengan  majalah Gila-Gila,  menjadikan empat anak perempuannya iaitu Sarawati (dilahirkan di Sarawak), Sarawani, Suraini dan Marsitah sebagai topik  karyanya. Kartun Sara dan Wani adalah berdasarkan kisah Sarawati dan Sarawani.  Siri Prebet Dabus, watak tentera disiarkan di Mingguan Malaysia hampir enam tahun dianggap siri kartun paling popular dan paling lama bertahan di akhbar.  Beliau meninggal dalam usia 63 tahun pada 31 Oktober 2002.

Lat,  bukan sekadar  menghasilkan karya kartun editorial, lereng, untuk majalah dan suratkhabar seperti di Berita Minggu dan The New Straits Time, malah juga menghasilkan komik. Mat Som merupakan buku  komik  Lat yang paling popular,  memaparkan watak Mat Som bin Mat Top, seorang pekerja kilang yang kemudiannya berhenti kerja untuk menjadi penulis/wartawan sambilan.  Ini dijelaskan dalam dialog “Dulu saya kerja tetap! Saya kerja di kilang botol sebagai pemeriksa botol rosak, saya kena teliti tiap-tiap botol…tengok kalau ada yang retak. Tapi bila habis kerja saya tak boleh buat benda lain, mata asyik pejam celik”
Watak Mat Som ialah watak tipikal seseorang penulis/wartawan yang baru belajar dan memiliki ciri-ciri rajin dan pemerhati yang cekap. Sedikit sebanyak ia memperlihatkan  beberapa sedutan daripada pengalaman sebenar Lat sendiri sebagai wartawan.
Menatap dan menggarap isi Mat Som seperti kita menonton sebuah persembahan drama masyarakat yang  mempunyai susunan plot, urutan cerita yang diselang-seli dengan taknik imbas silam dan imbas muka. Imej pangkasaan, “close Shot” dan “long Shot”  dan “elements of surprise” yang tidak dijangka.
Komik setebal 187 halaman itu dibuat dengan media kegemaran Lat: Pen celup, pen teknikal dan dakwat  hitam (Indian Ink).  Sehingga tahun 2014, genap 50 tahun Lat sebagai kartunis, ia tetap menggunakan  bahan ini dalam setiap karya kartunnya.

Kisah Mat Som bermula dengan sepucuk surat dari ayahnya yang meminta ia berumahtangga dengan gadis pilihan orangtuannya. Pertemuan Mat Som dengan Faridah, teman sekampung yang dimaksudkan oleh bapaknya ialah lambang kepada pertukaran budaya dan memaparkan  pertukaran budaya dan memaparkan nilai metropolitan walaupun Farodah masih mengingati Mat Som. 

Contoh nilai ini juga diperlihatkan dengan watak  tiga pemuda  yang bersikap tidak apa dan tidak mengenali Tanjung Malim. Sebagai kontrasnya, Lat menjadikan pemikiran dalam hati Mat Som  sebagai penjelas  kepada pembaca golongan genarasi muda mengenai kedudukan , sejarah dan peranan yang dimainkan oleh Tanjung Malim kepada negara. 

Babak yang menarik ialah  ketika Mat Som  berdiri di tebing Sungai Gombak, di belakang bangunan Sulan Abdul Samad membaca berulang kali surat dari ayahnya. Pandangan yang  dilemparkan ke sungai tertumpu kepada  sebuah bekas (tin) minyak kosong  yang hanyut, sebuah kritik sosial mengenai pencemaran alam tentunya, dari sini Mat Som kembali  ke zaman kanak-kanaknya, mengingati peristiwa memetik bunga teratai bersama Faridah, jiwanya konflik dengan pendapatnya – Faridah itu bapak suruh aku kahwin.

Sudut yang amat menarik dalam komik ini  ialah ketika nilai murni masyarakat  desa yang beransur pupus disegarkan semula. Ini adalah salah satu identity Lat. Melalui Mat Som, Lat telah menimbulkan  beberapa nostalgia  yang perlu kita perhati dan fikirkan. Diantaranya ialah: ikatan kekeluargaan  melalui solat berjamaah di rumah dan di surau dengan latihan azannya sekali; sikap harmoni diantara kaum  yang amat kukuh di kampungnya ditunjukkan melalui Yip dan isterinya, penjual ais kacang.

Komik Mat Som yang diterima baik oleh masyarakat itu, akhirnya mendorong pengeluar filem  membikin filem dengan judul yang sama – Mat Som.

Sebelum itu, pada Jun 1964, komik pertama Lat berjudul “Tiga Sekawan” diterbitkan oleh penerbit  Sinaran Brothers, Pulau Pinang. Disusuli dengan komik “Awang dan Buyong” dan “Tak Mengapa Mak”.

Gila-Gila yang terbit pada 1978, bukan majalah kartun Melayu  yang pertama terbit di Malaysia kerana  pada Februari, 1974 telah terbit sebuah majalah kartun Melayu  yang diberi nama “Ha Hu Hum” . Majalah terbitan Syarikat Suarasa itu diterajui  oleh  kartunis Rajadhad sebagai editor, Razali MHO, Syukur Lin, Alias Kulub dan Samudera Perwira.  Manakala penyumbang karya pula ialah: Rossem, Raby, Wak, Dino, Daud Shukur, Alias, Wahidi, Rabawah, Hussain Saad, Muaz, Nazam, Alaihim, Disarusuff, Rahalea, S. Mohamad, Yamin Daud, Ismail Radzi dan Razi.  Majalah yang mengandungi 34 muka surat itu  dan berharga 45 sen lebih kurang seperti majalah Gila-Gila, iaitu intinya mengandungi  falasafah kartun, rencana tentang kartun, cerpen humor. Majalah itu tidak kekal lama, hanya menjengkau lima keluaran sahaja. 

Pada tahun 2002, kartunis Rossem menghasilkan tiga buah komik kartun dengan judul “Menuju Jalan Allah”, “Anakku, Kenalilah Allah”, diterbitkan Penerbitan Synergymate Sdn. Bhd. dan “Mencari Kebenaran” diterbitkan Persatuan Ulama Malaysia. Komik berwarna, setabal 100 muka surat itu berunsur dakwah Islamiyah dan pendidikan.  

Komik “Menuju Jalan Allah” adalah adaptasi dari buku “Menudju Djalan Ilahi” karya Drs. H. Ghazali Dunia, seorang tokoh pendidikan Islam terkenal di Indonesia. Komik itu membicarakan persoalan rukun iman.
Sebuah lagi buku komik beliau, “Mencari Kebenaran” kemudiannya diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dengan diberi judul “Searching For The Truth”. 

Kesimpulan

Masyarakat telah terdedah kepada  komik sebagai suatu genre sastera  dari sejak sebelum perang (1941) lagi. Satu ciri yang agak menarik ialah  bidang komik  berkembang secara berasingan dan bersendirin dari bidang kewartawan misalnya. Bidang kewartawan  merupakan satu bidang yang diajar di pusat-pusat pengajian tinggi, namun  tidak pada bidang komik. Hampir semua pusat pengajian tinggi  mempunyai  jabatan atau sekolah  sebaran am di mana pelajar menerima didikan menjadi professional  dalam bidang kewartawan, iklan, perhubungan raya (public relations) dan penyiaran radio dan talevisyen.  Sedang pelukis komik adalah karyawan-karyawan yang belajar  sendiri atau “self -taught” . Hanya sekarang,  sebahagian pusat-pusat pengajian tinggi membuka pengajian dalam bidang animasi. Tetapi  hakikatnya, pembelajaran asas animasi  itu sendiri, iaitu melukis komik  tidak  diajar secara serius. Pelajar-pelajat lebih bergantung kepada kebolehan dan kemahiran yang sedia ada dalam diri masing-masing untuk melukis komik/kartun  berkonsepkan animasi. 

Walhal di Jepun, perkembangan komik/kartun begitu pesat sekali. Sejak 50an, perpustakaan di Negara Matahari Terbit itu  sudah menyediakan buku komik/kartun, di mana kanak-kanak dapat meminjam buku komik dengan bayaran beberapa yen sahaja.  Teknik baru dipergunakan untuk menjadikan komik/kartun  lebih menarik , dan dalam proses perkembangan ini lahir beberapa tokoh pelukis komik/kartun  yang membawa perubahan dalam  teknik dan  tema serta isi. Seorang pelopor ini bernama Shirato Sanpei  dalam tahun 1952 hingga tahun 1962 membawa aliran sosial realism dalam komik/kartunnya.
Satu perubahan penting dalam evolusi komik/kartun di Jepun  berlaku dalam tahun 1980an dengan munculnya apa yang disebut  sebagai “komik pendidikan” . Penerbit-penerbit komik melangkah setapak lagi iaitu menerbitkan buku-buku komik  sebagai buku teks untuk kanak-kanak sekolah- buku –buku komik menghuraikan ilmu matematik dan physics serta buku-buku komik sejarah negeri Jepun, China malah sejarah dunia juga.


*Rosidi Semail (Rossem)
Pemilik Balai Kartun Rossem, Peringat, Kota Bharu, Kelantan
*Rudi Mahmood
Aktivis komik/kartun, pernah bekerja dengan beberapa syarikat penerbitan komik/kartun, antaranya
Toko Buku Asia (Yamin Daud) dan Creative Interprise Sdn. Bhd. penerbit Gila –Gila.

Rujukan:
1.  Sulaiman Masrom, Berita Minggu,
2.  Ceramah Tan Sri A. Samad Ismail di Bangkel Kartunis “Cabaran Dan Masa Depan” Anjuran Pekartun, 2 Ogos 1992 di Uitm (ITM) Shah Alam.
3.  Lihat, Kali Pertama Bertemu Raja Hamzah, Berita Minggu, 18 Oktober 1981, hal.8
4.  K. Bali, dalam kenangan-Majalah Dewan Sastera 1999

No comments:

Post a Comment