Friday, October 12, 2012

Jejak kartunis rentas sempadan negara


Rossem dan GM Sudarta (kanan) bertukar buku kartun

Oleh: Rossem

Rossem dan Nassirun Purwokatun bertukar karikatur Tambah kapsye
Klaten – Kelantan, bunyinya hampir sama. Mungkin dua tempat itu  ada
kaitan suatu masa dulu, tinggal lagi pengkaji sejarah tak pernah
membongkar rahsia mengapa dua buah tempat yang jaraknya ribuan batu itu
namanya kemiripan. Tempat  lain yang  memiliki nama hampir sama ialah
Ceribon dan di Kelantan  Seribong. Itulah uniknya dua negara serumpun
Malaysia- Indonesia.

Nama-nama lain ialah Kerisek di Jawa Timur. Nama yang sama juga
terdapat di Pattani, Thailand dan di Kemboja. Bahkan ketiga-tiga
tempat itu struktur senibina rumah tradisionalnya memiliki ciri-ciri
yang sama.

Nama Klaten sudah  lama terpahat dalam ingatan, iaitu sejak saya mula
mengenali kartunis terkenal Indonesia, GM Sudarta 20 tahun dulu.

Pertemuan pertama kali di Kuala Lumpur 2000 dan kemudian dituruti dengan pertemuan lain telah membangkitkan  keinginan  suatu hari kalau diizinkan Allah SWT mahu mampir ke rumahnya dan melihat  hasil karya beliau yang diperagakan di studio / galeri miliknya di Klaten.

Allah  memperkenankan hajatan saya. Fantasi berubah menjadi realiti, kerana kebetulan tanggal 5 Oktober 2012  berlangsung acara kembara dan tugasan tak rasmi di Solo-Jogja. Maka peluang untuk ke rumah Sudarta semakin cerah.

Kami menaiki pesawat dari Kuala Lumpur dan mendarat di Bandara Adisucipto, Jogja, dari sana langsung  ke Solo dengan mobil. Di pertengahan jalan antara Jogja- Solo terpandang signboard bertulis “Klaten”, yang mengingatkan saya bahawa di desa inilah tempat tinggal kartunis yang popular dengan karektor Om Pasikom dalam koran Kompas sejak 70an sehingga sekarang.

Setelah tiba di Hotel  di Kartasura, lantas saya telefon GM Sudarta untuk mempastikan bahawa nombor telefon dan alamat yang diberikan kepada saya suatu masa dulu masih berfungsi. Benar, telefon rumah itu masih ada jawapan, suara yang kedengaran masih saya ingat iaitu Sudarta.

Dan bila  memperkenalkan diri, ia masih ingat nama saya, lewat suranya dapat mengandaikan beliau senang sekali dengan panggilan  telefon yang tak diduga dari saya. Kemudiannya saya menyatakan hasrat mahu ketemu beliau. Lantas ia bertanya; kapan?

Sudarta  menyatakan mahu ke hotel tempat saya menginap pada hari Jumaat, namun hari Jumaat pagi kami harus berangkat ke Jogja. Olehkerana Klaten itu lokasinya ditengah-tengah perjalanan antara Solo-Jogja, saya beritahu akan mampir di rumahnya saja. Beliau bersetuju.

Saya memberi super telefon untuk beliau menelefon langsung Pak Sudarta kerana sebagai warga lokal beliau lebih arif tentang lokasinya di Klaten. Akhirnya perjalanan kami lancar. Kurang lebih 40 minit kemudianya mobil sudah tiba di depan rumah Pak Sudarta sang tanpa supir  bertanya sesiapa dijalanan.

Rumahnya bagus  sekali, struktur senibinanya bercirikan senibina tradisional Jawa yang kemiripan senibina tradisional Melayu Kelantan. Cuma menurut Sudarta, laman rumahnya konbanasi antara Jawa dan Japan.

Sangat terpesona dan takjub melihat gaya susunatur peralatan kerusi meja dan gaya hias lukisan di dinding rumahnya yang berwarna koko dan putih susu sehingga pengamatan lama terfokus kesesuatu objek seperti sang singa lapar menenung tajam mangsa. “Kerusi yang kita duduk sekarang ini, bahkan peralatan lain yang terdapat di rumah ini daripada  peralatan terpakai” tutur Pak Darta dengan suara amat  lembut kepada saya.

Kemudian beliau mengajak  ke studio miliknya yang terletak  bersebelahan rumahnya. Bangunan itu   sederhana besarnya, tapi diperkayakan dengan  ciri-ciri  rekabentuk taradisional lokal  sepertimana rumahnya.  Melihat struktur bangunan pada posisi luar yang sangat menarik dan klasik sudah cukup menghadirkan kepuasan pada hati sesiapa yang memiliki jiwa seni dan sentimental.

Bertata rapi  pada dinding ialah puluhan lukisan hasil karya Sudarta yang dibuat dengan  cat minyak dan acrylic  lama dan baru,  dan lukisan itu  keseluruhannya  bertemakan kartun  dengan makna yang mendalam.

GM Sudarta memang kartunis hebat.  Nama besar dalam industri kartun Indonesia bahkan Asian dan Japan. Saya mula mengenali  karya-karya beliau  sejak tahun 90an lewat koleksi buku kartun yang diterbitkan penerbitan Kompas. Beliau juga pernah mengirim koleksi  kartun  yang dihasilkan langsung kepada saya di Malaysia.
Dan saat bersilaturahim kelmarin, sebuah koleksi kartun yang terbaru berjudul “40 tahun Om Pasikom” setebal 272 muka surat telah dihadihkan kepada saya.

GM Sudarta, pria kelahiran Klaten, 20 September 1945 menjadi terkenal setelah bergabung dengan Harian Kompas pada 1967. Kemudian mencipta watak Om Pasikom yang dimuatkan dalam koran tersebut. “Pembaca dan peminat setia masih bisa menemui Om Pasikom lewat koran Kompas dengan kekerapan  seminggu sekali walaupun saya sudah pesiuntutur Sudarta.

Seperti dicatat pada kulit belakang buku itu; selama  40 tahun, Om Pasikom menyindir, mengkritik pembaca tanpa pernah menimbulkan amarah individu yang menjadi sasarannya, namun  daripada pengamatan  saya lewat  koleksi “40 tahun Om Pasikom” , kartun-kartun yang dihasilkan sedekad  ini  pastinya ramai terutama pemimpin negara yang kebakaran janggut dan panas cubing telingga kerana kartun atau karikatur Pak Sudarta ibarat  mata pisau yang bertelanjang,  menghiris sesiapa saja.

Selama beberapa hari  menjejaki kartunis di sekitar Solo. Selain GM Sudarta ialah Nassirun Purwokatun. Pria asal Purwokarto  ini ternyata  punya kehebatan tersendiri. Selain berkartun bisa bersajak berpuisi. Bait-bait puisi yang dihasilkan kemudian dimuatkan dalam facebook saban hari ternyata telah mengikat saya untuk menjengok, membaca  dan like facebook beliau setiap hari.

Puisi-puisinya ringkas, kemas  tapi  punya kekuatan tersendiri sehingga  pembaca terasa seperti dipaksa  untuk membacanya,  kemudian berfikir mencari makna disebalik makna yang dilontarkan.

Menariknya, beliau telah menghasilkan buku “sajaktun” iaitu konbanasi antara sajak dan kartun dengan judul “Sajak dari Republik Kartun”. Justeru, buku “sajaktun” karya saya  itu bukanlah buku pertama seumpama itu diterbitkan. Di Indonesia, Nassirun Puwokartun sudah memulainya. 


No comments:

Post a Comment