Saturday, January 28, 2012

Umno Hina Sahabat Nabi saw


Oleh: Rossem
Empat judul buku yang diedarkan kepada orangramai sejak kebelakangan ini sangat mengelirukan sesiapa yang membacanya. Buku-buku itu dimasukkan dalam paper bag yang tetera gambar Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Dato’ Mustapha Mohamad dan diedarkan pertama kali kepada guru-guru agama pada Seminar Pemantapan Profesionalisme Guru Pendidikan Islam yang diadakan di Sekolah Teknik Pengkalan Chepa baru-baru ini. Bersamanya disertakan senaskah kalendar yang diterbitkan Umno Kelantan.

Dua daripadanya, masing-masing berjudul “Fatwa Tok Guru” dan “Apa Sudah Jadi”. Intinya memuatkan petikan ucapan-ucapan Tok Guru Dato’ Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat yang kemudiannya diberikan ulasan negatif oleh pengarangnya yang menamakan diri sebagai Abu Sa’id Al-Khudri.

Dua judul lagi dari penulis yang berlainan, namun isinya tetap sama iaitu memberi gambaran nagatif dengan memburuk-burukkan Mursyidul Am Pas dan Pesuruhjaya Pas Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Buku-buku itu fitnah seratus persen, tapi menamakan penulisnya sebagai Abu Sa’id Al-Khudri, menunjukkan si penulis seorang jahil dan tolol. Tanpa usul periksa, siapakah Abu Sa’id Al –Khudri itu sebenarnya, sehingga tergamak menggunapakai nama seorang tokoh sahabat Nabi saw, seorang perwari hadis sebagai nama samaran untuk menulis buku jelek seperti itu.

Abu Sa’id Al-Khudri adalah orang ke tujuh yang banyak meriwayatkan hadis dari Rasulullah saw. Telah meriwayatkan sebanyak 1,170 hadis. Sebahagian orang pernah datang kepadanya memintanya agar mengizinkan mereka menulis hadis- hadis yang mereka dengar darinya. Ia menjawab “ Jangan sekali kali kalian menulisnya dan jangan kalian menjadikan sebagai bacaan, tetapi hapalkan sebagaimana aku menghapalnya”.

Abi Sa’id lebih dikenal dengan nama aslinya adalah Sa’ad bin Malik bin Sinan. Ayahnya Malik bin Sinan, syahid dalam peperangan Uhud, Ia seorang Khudri nasabnya bersambung dengan Khudrah bin Auf al-Harits bin al-Khazraj yang terkenal dengan julukan “Abjar”.

Ketika perang Uhud pecah ayahnya (malik) membawanya kepada Rasulullah saw dan meminta agar anaknya diikutkan dalam peperangan. Pada waktu itu Jabir masih berusia 13 tahun, namun ayahnya menyanjung kekuatan tubuh anaknya:” Dia bertulang besar ya Rasulullah” tetapi, Rasulullah saw tetap menganggapnya masih kecil dan menyuruh membawanya pulang.

Abu Sa’id al-Khudri adalah salah seorang diantara para sahabat yang melakukan bai’at kepada Rasulullah saw mereka berikrar tidak akan tergoyahkan oleh cercaan orang dalam memperjuangkan agama Allah SWT, mereka tergabung dalam kelompok Abu Dzarr al-Ghifari, Sahl bin Sa’ad, Ubaidah bin ash Shamit dan Muhammad bin Muslimah.

Abu Sa’id al-Khudri bersama Rasulullah saw dalam perang Bani Musthaliq, perang Khandaq dan perang perang sesudahnya, secara keseluruhan ia mengikuti 12 kali peperangan.

Orang yang meriwayatkan hadis darinya adalah anaknya sendiri Aburahman, istrinya Zainab bin Ka’ab bin Ajrad, Abdullah bin Umar, Abdullah bin Abbas, Abu Thufail, Nafi’ dan Ikramah.

Suatu hari, Abu sa’id membawa putranya Abdurahman ke tanah pemakaman Baqi, dan berpesan agar ia nanti dimakamkan di bagian jauh dari tempat itu. Katanya: “ Wahai anakku, apabila aku meninggal dunia kelak, kuburkanlah aku disana, Jangan engkau buat tenda untukku, jangan engkau mengiringi Jenazahku dengan membawa api, Jangan engkau tangisi aku dengan meratap-ratap, dan jangan memberitahukan seorangpun tentang diriku”. Beliau wafat pada tahun 74 H

Malang dan sedih sekali dengan perangai orang Umno, sampai hati dan tergamak mereka menggunapkai nama tokoh besar seperti Abu Sa’id Al-Khudri sebagai nama samaran untuk sebuah buku fitnah kepada perjuangan Islam yang dibawa Pas.

No comments:

Post a Comment