Friday, March 18, 2011

Thesis tentang kartun editorial

Sosok itu telah meninggalkan sebuah pesan dalam facebook. “Kepada Saudara Rossem, saya Fazlina Radzi, pelajar UiTM Petaling Jaya, Pelajar Sarjana Sejarah Seni & Pengurusan Kebudayaan, no pelajar 2009769385.....Untuk pengetahuan saudara saya kini dalam proses menyiapkan thesis yang berkaitan dengan kartun editorial. Adalah amat besarnya hati saya untuk mendapatkan persetujuan saudara untuk sebuah wawancara terkait dengan penglibatan saudara dalam bidang kartun editorial di Malaysia secara khusus.... Kerjasama pihak saudara amat saya hargai.....”

Saya tidak kenal siapa sosok itu. Tidak pernah berkumanikasi lewat apapun sebelum ini. Sehingga tiba-tiba meninggalkan pesan lewat fb mahu wawancara saya terkait kartun editorial.

Mulanya saya cuma menagggap gurauan, maklun, fb tidak selalunya benar dan tidak menyakinkan. Namun kurang lebih sebulan selepas itu, Fazlina sekali lagi menulis pesan di fb menyatakan mahu menulis thesis tentang saya justeru mahu bikin temujanji.

“Ini bukan gurauan …” kataku. Fazlina memang benar-benar mahu menulis thesis tentang penglibatan saya dalam katun editorial, untuk melengkapkan kesarjanaannya dalam bidang sejarah seni dan pengurusan kebudayaan, seperti pernah rakannya dari UiTM lakukan tahun lalu. Mereka datang ke galeri kartun di Peringat, Kota Bharu, Kelantan untuk sesi wawancara.

Menurut pelajar itu, maklumat seputar saya diperolehi lewat Zunar. Kartunis terkenal itu memberinya nombor telefon seterusnya memberitahu tempat kediaman saya yang pastinya sangat jauh dari tempat tinggal Fazlina dari Banting, Selangor, sedang saya di Kota Bharu, Kelantan.

Lantas saya meminta ia datang saja ke kantor tempat saya bekerja. Ia bersetuju. Makanya hari Khamis, jam 10 pagi, tanggal 17 Mac 2011 sang pelajar comel itu tiba di kantor saya di kompleks Kota Darulnaim, Kota Bharu. Katanya, menaiki pesawat udara sore kelmarin dan tadi malam menumpang tidur di rumah pamannya di Pasir Mas.

Wawancara tidak lama, sekitar satu jam, dalam situasi santai. Alhamdulillah. Semoga Fazlina diberkati Allah SWT dan sukses dalam pebelanjaran. Amim.

No comments:

Post a Comment