Sunday, April 11, 2010

Bila penulis, kartunis ditakuti

Oleh:Rossem
Ketika perang berkecamuk, prajurit yang jadi panglima. Saat kemenangan diraih, penalah yang jadi jeneralnya, demikian ungkapan Ibnu Khaldun. Tokoh filosuf Islam itu bercakap 500 tahun dulu, ketika media massa baru menyelak tabir. Industri percetakaan masih bertatih, khalayak pembaca masih kurang kerana rakyat ketika itu ramai buta huruf, namun pena sang penulis sudah digambarkan begitu rupa- digeruni. Jurnalis memiliki kekuatan yang mengerunkan pihak tertentu. Malah, digambarkan, jurnalis itu adalah habitat yang berbahaya kerana boleh merubah sesuatu masyarakat dari satu acuan kepada acuan yang lain.

Di Amerika, penulis atau wartawan diibaratkan sebagai anjing penjaga! Istilah ini bukan suatu penghinaan, bahkan dalam teorinya, jurnalis wajib menjadi "anjing penjaga" untuk mengawasi lingkungannya. Di Malaysia juga demikan, kaum junarlis menjadi penjaga kepada majikannya dan majikan pula menjadi penjaga kepada yang lebih tinggi, yakni pemerintah negara.

John F. Kennedy, mantan presiden Amerika Syarikat memberi komentar tentang jurnalis, katanya "aku lebih takut kepada seorang wartawan daripada seribu tentera" kerana kekuatan mata pena boleh menenggelamkan realiti. Manakala tokoh komunis, Lenin, pula berujaran "waspadalah terhadap kekuatan media massa, sebab gurisan pena itu sangat sakti" Walhal Lenin sendiri mencapai titik puncak kekuasannya lewat pena para jurnalis. Sang penzalim itu tidak upaya bertakhta tanpa dokongan media.

Dalam kontek hari ini, di negara mana pun, media massa berada diposisi barisan depan berbanding komponen yang lain. Amerika Syarikat menyerang negara-negara Islam, seperti Afghanistan dan Iraq, bukan didahului dengan bom, senapang atau bala tentera, tapi dengan media massa. Berbulan-bulan malah bertahun-tahun para jurnalis lewat media cetak dan elektronik milik mereka, menulis berdasarkan selera "tuannya". Mengadu domba, menfitnah, memburuk-burukkan musuh yang dicipta mereka. Akhirnya selepas dibelasah begitu rupa, sehingga penduduk dunia naik pening, barulah kekuatan tentera digunakan. Akhirnya kita keliru, siapa yang benar, pencerohoh atau yang kena ceroboh. Begitulah licitnya permainan media massa dalam percaturan politik dunia.

Di Malaysia, demam menjelang pilihan raya umum ke 12 sudah terasa. Nyamuk-nyamuk media yang sangat berbisa sudah mula mengigit lawan politik masing-masing. Perang saraf yang diolah secara halus amat berkesan sehingga mempengaruhi pemikiran seseorang dalam membuat keputusan. Kesaksesannya terpulang kepada, cara serangan, kekerapan serangan dan jumlah kereta kebal yang digunakan. Di Malaysia, yang terbesar dan canggih serta mempunyai jumlah khalayak pembaca, pendengar, penonton paling ramai adalah media massa milik pemerintah dan organ sokongannya. Justeru jurnalis telah menjadi satu kuasa yang ditakuti oleh pihak lawan. Kehadiran jurnalis mampu memporak-perandakan sesebuah sistem apalagi individu.

Kejatuhan beberepa penguasa dunia, misalnya di Indonesia, sejak Suharto, Habibie, Gus Dur dan Megawati adalah dikepalai media massa. Menyedari hakikat inilah, penguasa negara kita dilihat kurang senang dengan jurnalis yang gemar mengkritik. Apa lagi untuk memberi izin terbit sewenang-wenangnya kepada akhbar pro oposisi.

Benarlah seperti kata, Iskandar Agung- Penakluk dan filosof Yunani terkenal: Masalah dunia berada dalam dua hal, iaitu pedang dan pena. Sementara ahli syair Islam, Al-Busti, pula mengungkapkan: Pahlawan bersumpah dengan pedang, Allah SWT bersumpah demi qalam.
Wasilah- bahasa.jpg Wasilah- bahasa.jpg

No comments:

Post a Comment