Wednesday, October 21, 2009

Tahniah SBY. Semoga Malaysia-Indonesia tambah akrab

Oleh: Rossem

Akhirnya Susilo Bambang Yudhoyono (SBY), mantan jeneral, 60, diangkat menjadi Presiden Republik Indonesia bagi penggal kedua untuk tempoh 2009 -2014. Pasangan duetnya, Boediono pula sebagai Naib Presiden. Keduanya memenangi pilihan raya presiden dan naib presiden yang berlangsung 8 Julai lalu.

Pada pemilihan tersebut, saingannya, Megawati Soekarnoputri - Prabowo Subianto dan Jusuh Kalla-Wiranto kalah. SBY- Boediono menang besar.

Rakyat Malaysia merasa lega dengan kemengangan SBY, seorang pemimpin yang cool, tidak cepat emosioal. Kemenangan itu sekurang-kurangnya memberi impak lumayan buat hubungan antara dua negara serumpun bangsa dan budaya, yang mutakhir ini sedikit suram.

Hari ini (20 Oktober 2009), berlangsung majlis angkat sumpah dan pemasyhuran Presiden SBY, disaksikan lebih 220 juta rakyat Indonesia lewat siaran langsung oleh hampir semua stesen televisi Indonesia. Tambah menarik, majlis keramat itu dihadiri Perdana Menteri Malayia (PM), Datuk Seri Najib Tun Razak. Kehadiran PM di tengah-tengah suhu kebencian mendalam sebahagian rakyat Indonesia terhadap Malaysia sekurang-kurang bisa menjernihkan kekeruhan hubungan antara dua negara.

Sebuah foto, SBY bersalam dengan Najib yang disiarkan dalam Koran Malaysia, Utusan Malaysia dengan masing-masing melontar senyum, memberi makna yang mendalam bahawa, dua rumpun bangsa yang seagama, sebudaya dan sebahasa ini tidak bisa dipisahkan meski dengan terjahan tsunami apa pun dan sampai kapan pun.

Makna disebalik gengaman tangan dan senyuman itu ialah sebuah pengakuan bahawa kita tetap bersaudara, walaupun terdapat wajah-wajah hodoh yang cuba mengadu domba, memicu persengketaan.

“Kehadiran saya amat dialu-alukan dan diterima dengan tulus ikhlas. SBY sendiri mengucapkan terima kasih dan memberitahu sebagai balasan Malaysia menjadi negara pertama akan dilawati iaitu tanggal 11 November ini” Ujar Najib setelah ditanya media.

Malaysia dan Indonesia sentiasa mencari jalan dalam menyelesaikan sebarang isu berbangkit. Problem yang dihadapi kini ialah hubungan antara rakyat berikutan terdapat kelompok kecil yang terpengaruh dengan liputan media, sedangkan hubungan antara kepimpinan kedua-dua buah negara serumpun sememangnya dalam kondisi baik dan selesa.

Hakikatnya persengketaan yang disebabkan perebutan budaya antara dua negara sangat menyedihkan kita, kerana Indonesia dan Malaysia, seperti kita ketahui, merupakan dua negara yang saling berkongsi budaya dan adat resam satu sama lain. Tidak wujud tiru-meniru atau pengambilan hak pembudayaan tradisi antara masyarakat kedua-dua negara ini.

Misalnya, masyarakat Indonesia asal Sumatera Barat yang telah berhijrah ke Negeri Sembilan beratus-ratus tahun dulu, bebas mempraktikkan adat istiadat mereka. Masyarakat Jawa yang berhijrah ke Selangor dan Johor juga demikian. Bahkan, Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah mengariskan bahawa satu-satu kaum yang berhijrah antara satu perbatasan dengan perbatasan yang lain, berhak membawa budaya dan cara hidup tradisi, samada menerusi bahasa, muzik atau pembudayaan lain.

Oleh itu soal budaya tidak seharusnya dipermainkan oleh media Indonesia sehingga Malaysia tampak sebagai sebuah negara yang hanya bersifat mempertahankan hala tuju pembudayaan sendiri.

Dengan perlantikan SBY memimpin bangsa Indonesia, rakyat Malaysia mengharapkan situasi dan kondisi hubungan antara dua bangsa serumpun bisa dijernihkan kembali. Kerana kita tahu, SBY seorang yang sentiasa mendepani keakraban. Kita tidak mahu mengulangi sejarah persengketaan panjang dan meletihkan seperti berlaku di era Presiden Sukarno- 1960an.

1 comment:

  1. selamat bertemu di sini. mari kita sama2 berkreatif demi keredaan Allah. semoga kita dirahmatiNya sokmo.
    http://tamupulaumelaka.blogspot.com
    http://keroncongdariana.blogspot.com

    ReplyDelete