Sunday, December 1, 2019

YB Muhammad Bahktiar beli lukisan PESTA



Pameran lukisan ´This Is Klate’ anjuran Persatuan Seniman dan Warisan Kelantan (PESTA) yang berlangsung di Tema Tunjong, Kota Bharu selama sebulan berakhir semalam.  Ahli-ahli PESTA  memperagakan karya terbaik mereka termasuk pelukis  wanita, pelukis muda, disamping pelukis senior. Pameran itu pada awalnya agak malap kerana Tema Tunjong  tempat baru, ramai yang belum mengenali dan tahu lokasinya walaupun terletak di Jalan besar Kota Bharu – Ketereh, bersebelahan gedung  Oren, Tunjong.  Bangunanya berekabentuk  mirip senibina tradisional Melayu Kelantan, sesuai untuk pameran terbuka, pengunjung juga boleh ngopi kerana di dalam bangunan itu ada gerai makanan.

Op! Berbalik kepada pameran lukisan  PESTA.  Dihari penutup (1 Dis 2019) semalam, diadakan majlis dialog ahli PESTA dan pengiat seni tampak Kelantan dengan YB. Muhammad  Bahktiar Wan Chik, Timbalan Menteri  Pelancongan dan Seni Budaya Malaysia.  Pelukis meluahkan perasaan yang terpendam kepada bapak Timbalan menteri. Kesimpulannya  dialog hampir dua jam dalam suasana hujan lebat dan banjir memberi   impak yang baik dan  manfaat untuk  para pegiat seni  tampak   di Negeri Cik Siti Wan  Kembang dan Malaysia amnya.  

Majlis dialog itu itu lebih cucok jika sambil berdialog  sambil makan ubu kayu rebus, kelapa parut dan air kopi kaw, itu makan tradisi orang Kelantan di musim tengkujuh. Pak menteri pun suka. 

Sesuatu yang menakjubkan, usai sahaja dialog, YB. Muhammad Bahktiar  melawat lukisan yang diperagakan, pertama karya pelukis senior Abdullah Ibrahim (pelukis komik Dol), kebetulan lukisannya di posisi paling hadapan, penari Mak Yong dengan jari  lentik sedang menari. Lukis itu dibeli Timbalan Menteri. Harganya aduhai.  Pagi itu seumlah empat lukisan dibeli YB Muhammad Bahktiar termasuk karya seorang pelukis muda, Wan Ahmad (beliau rakan sekolah anak saya di MPI).  Wan Ahmad dengan lukisan potret Tok Guru Nik Aziz (Allahyarham) berjaya memikat hati  Bapak Timbalan Menteri.  Sekitar belasan ribu ringgit telah dibelanjakan YB  untuk membeli lukisan pelukis Kelantan. Salute YB. Muhammad Bahktiar!


2 comments:

  1. ayo segera bergabung dengan saya di D3W4PK
    hanya dengan minimal deposit 10.000 kalian bisa menangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi ayo segera bergabung, dan di coba keberuntungannya
    untuk info lebih jelas silahkan di add Whatshapp : +8558778142
    terimakasih ya waktunya ^.^

    ReplyDelete