Friday, October 18, 2019

AKAN DATANG TIADA LAGI PEKERJAAN TETAP.



Baru-baru ini hadir di sebuah universiti tempatan. Ditampilkan   seorang penceramah (couch) memperkatakan tentang  tiada lagi peluang pekerjaan makan gaji di masa akan datang. Ratusan pelajar baru semester pertama  yang mendengar  ceramah itu membungkam. Mereka dan ibubapa mengharapkan keluar menara gading nanti akan memperolehi pekerjaan dengan  gaji lumayan, tetapi diberitahu tiada lagi peluang pekerjaan tetap di hari mendatang.

“Dulu, kalau kita menaiki bas, selain supir bas , terdapat pembantu supir   sebagai pengutip tiket, sekarang guna mesin. Dulu pondok toll disediakan petugas untuk mengutip bayaran   sekarang guna tach n’go,  begitu juga di pam minyak, lakukan sendiri, mesyuarat juga tak perlu di pejabat, ia boleh dijalankan di rumah masing-masing menggunakan video  dan banyak lagi” kata penceramah. 

Hanya polis dan tentera kekal seperti asal, namun bukan mustahil suatu hari ini nanti robat dijadikan tentera dan polis.  Robat akan meronda setiap lorong, bangunan, bagi  mencegah dan menangkap penjenayah.  Robat tentera akan keluar bertempur dengan musuh juga dari kalangan  tentera robat. Sekarang pun sudah digunakan kapal terbang  pengintip dan  pejuang tanpa pemandu atau drome.
Pekerjaan makan gaji, berpencen semakin kurus kering sekarang. Generasi akan datang bahkan sekarang pun Jangan lagi pasang angan-angin nak makan gaji dan berpencen.  Pekerajaan yang ada sekarang ialah freelancer.  Majikan di sektor-sektor  perusahaan, pembuatan sudah mula  menggunakan khidmat freelancer   ini, mereka tak perlu membayar kos perubatan, pencaruman, pampasan dan sebagainya berbanding pengambil pekerja tetap. 

Tugas kita sekarang melengkapkan diri dengan ilmu, kalau tidak, akan ditinggalkan keretapi, lantas kita pun menyalahkan keretapi.


1 comment: