Tuesday, September 10, 2019

KARTUN MENJADI MEDIA PENTING DUNIA



Oleh: Rossem
Kartun maju terus. Pameran, festival  dan pertandingan (contest)   diadakan hampir setiap minggu di seluruh dunia. Turkey, Mesir, Russia, Portugal, Mexico, Brazil dan negara-negara Eropah Timur antara negara yang sangat  aktif dalam penganjuran pameran. Penganjur menetapkan tema-tema tertentu yang ada kaitan  dengan peristiwa semasa yang berlaku di tempat mereka atau yang bersifat global, membawa mesej keamanan sejagat, mengkritik kepincangan masyarakat, kelalaian penguasa sehingga terjadinya pelbagai masalah buruk  kepada alam dan penghuninya.  

Terbaru Festival Kartun Antarabangsa ke 3 SMILEANAPA Russia 2019 (3rd International Cartoon Festival SMILEANAPA Russia 2019) di adakan di Moskow. Kartunis dari Russia, Temur Kozayev mendapat tempat pertama, Kedua Yusuf Morhan (Syria), ketiga Makhmud Eshonkulov (Uzbekistan), hadiah penghargaan  Muzafar Yulchidaev (Uzbekistan), Seyran Caferili (Azerbaijan) dan Sairan Akindi (India). 

Kartunis Makhmud Eshonkulov, Muzafar Yulchidaev dan Syeran Carerili pernah  menyertai Pameran Kartun Antarabangsa 2109 yang berlangsung di Balai Kartun Rossem (BKR), Malaysia  tanggal 20 Januari- 20 Mac 2019 lalu. 

Di Kragujevac, Serbia  berlangsung Pameran Kartun Antarabangsa  ke 20 Anti Perang ( The 20th Antiwar Cartoon Salon International Contest, Serbia 2019).  460 kartunis dari 63 buah negara menyertai pameran. Tempat pertama dimenangi Manuel Ariada ( Sepanyol), kedua Li Xiaojang (China), ketiga Andrea Pekia (Italy).  Di Romania berlangsung Pameran Kartun dan Pertandingan Antarabangsa Braila/Romania 2019. Sejumlah 997 karikaturis dan 379 kartunis dari 58 buah negara mengambil bahagian. Diikuti dengan Pameran dan pertandingan Kartun Antarabangsa ke 4 Cakovec, Croatia 2019. Di canada berlangsung Pameran dan Pertandingan Kartun Global dengan tema keadilan. Akan menyusul  kemudiannya ialah Pameran dan Pertandingan Antarabangsa Ke3 Jerusalem Warisan Kita (3rd International Our Heritage Jerusalem Cartoon Contest 2109).  Menariknya sebelum pertandingan, penganjur mempamerkan barisan juri terlebih dahulu.  

Pameran dan festival kartun Antarabangsa Portugal 2020, walaupun tanggalnya tahun depan, sudah diumumkan sekarang lengkap dengan barisan jurinya termasuk kartunis Jitet Koestana dari Indonesia, Izabela K. Wieczorek (Poland), Antonio Santos (Portugal), Silvano Mello (Brazil)  dan Ricardo Ferreira (Portugal).  Jitet Koestana pernah menjadi juri (ketua) pada pameran dan pertandingan kartun antarabangsa yang diadakan di BKR Februari lalu. Manakala Ricardo Ferreira dan Silvano Mello ikut serta mengirim karya terbaik mereka untuk dipamerkan di Malaysia.  
Di Perancis pameran terbaru ialah 2nd Book Cartoon Exhibition Lyon, France 2019. Berlangsung selama tiga minggu.   22 kartun terbaik yang dipilih antaranya karya Fadi Abol Hassan (Norway), Makhmud Eshonkulov (Uzbekistan). Karya Makhmud sudah pernah dipamerkan di BKR februari lalu. 

Di dunia bahagian sini, Indonesia, akan berlangsung Pameran Kartun Antarabangsa Borobudur kali ke 3 (BCF3 International Cartoon Exhibition 2019), diselengarakan oleh Ketua Editor majalah Humor, Darminto M. Sudarmo. Tanggal tutup penyertaan 25 Oktober 2019. 

Karikatur juga tak kurang hebatnya. Pameran dan pertandingan melukis karikatur (5 International  Competition Cartoon and Humor Noticartun Colombia 2019). Tarikh  tutup penyertaian berakhir  8 September 2019. Sejumlah 200 peserta dari 36 buah negara mengambil bahagian. Temanya “Tribute untuk  Ismael Roldan, tokoh  karikaturis  dan illustrator terkenal dunia meninggal  di New York dalam usia 45 tahun (1964- 2009). Pernah bekerja di Majalah Newsweek, Forbes, New York Post, Sport Illustrated, Wall Street Journal,  News and World Report, Los Angeles Times dan lain-lain.

3 comments:

  1. Hi Rossem
    SMILEANAPA Russia 2019 results shows my name with typo-error.
    My name is SAIRAM AKUNDI (INDIA) however written as Sairan AKINDI (INDIA)
    I am trying to reachout organizers through email id imeempravo@mail.ru but no response.
    Can you please share any contact of the organizers? Many thanks in advance.

    ReplyDelete
  2. ayo segera bergabung dengan saya di D3W4PK
    hanya dengan minimal deposit 10.000 kalian bisa menangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi ayo segera bergabung, dan di coba keberuntungannya
    untuk info lebih jelas silahkan di add Whatshapp : +8558778142
    terimakasih ya waktunya ^.^

    ReplyDelete