Friday, August 2, 2019

PELUKIS KOMIK YAMIN DAUD, ASALNYA PELUKIS PAWAGAM.




Sasterawan Nurhisham Mustafa (Allahyarham)  sering menyebut, Negeri Kelantan lubuk penyair kerana ramai penyair lahir  di Negeri Cik Siti Wan Kembang, namun saya lebih suka menyebut; Kelantan  lubuk pelukis komik kerana ramai pelukis komik lahir di negeri itu. Namun tidak semua seniman komik  bermukim di Kelantan, ramai berhijrah dan menetap di luar Kelantan sehingga sukar untuk mencari pelukis komik di Kelantan kini.  

Yamin Daud  nama besar dalam  bidang komik. Tak keterlaluan kalau  disebut sebagai bapak komik moden.  Beliau tidak membina kekuatan dan kepuasan untuk diri sendiri tetapi membantu bakat-bakat baharu terjun dalam bidang komik. 

Tahun  1970an dan 1980an Yamin   mengumpul beberapa pelukis  berbakat dalam bidang senilukis komik yang ada  di negeri Kelantan untuk melukis bersama  beliau. Antara pelukis komik dan kartun yang berpayung bersama  Yamin ketika itu Hussain Saad (Allahyarham), beliau orang lama dalam bidang komik dan kartun, sifu bagi kami.  Maarof Awang, Khuzie,  Saari A.M, Kamil Ghazali (Allahyarham), D. Yusof (Allahyarham) dan Rossem. Sementara Rudi Mahmood sebagai penulis. Saya (Rossem)  bukan pelukis sepenuh masa, kerana ketika itu bertugas sebagai Polis Diraja Malaysia,  datang ke studio Yamin (Toko Buku Asia)  saat kelapangan- melukis di barek (rumah).

 Setiap bulan tak kurang empat atau lima judul majalah komik diterbitkan. Sambutan  luar jangka – meletup!  Jualannya seperti goreng pisang panas atau putu halba di musim tenghujuh. Lumayan! Rupanya peminat komik ini ramai. Mamak pengedar senyum lebar, rezeki berganda  dari bisnis komik.   

Tentang Mamak jual  suratkhabar dan majalah teringat sebuah  gerai Mamak di stesen bas Kota Bharu masih berjualan sehingga  sekarang,  hanya  berubah tempat. Namanya sudah lupa, tetapi sekitar tahun  1970an ia masih kecil, membantu bapanya berniaga. 45 tahun dahulu di gerai itulah tempat saya membeli komik. Dua beranak itu kenal rapat dengan saya, kalau komik baharu sudah sampai, dari jauh mereka memanggil saya. Sudah meninggal, gerainya  kini dikendalikan cucu-cucunya yang semakin  hilang kemamakan.  
Ramai tidak mengetahui, Yamin sebelum terjun ke gelanggang komik (1974) bekerja sebagai pelukis poster wayang gambar di Pawagam Lido, Kota Bharu. Bila ada cerita wayang terbaru  keluaran Syarikat Shaw Brother (SB) Yamin akan melukis poster berukuran besar 15 meter atau lebih di atas kanvas, menggunakan cat warna, kemudian poster itu dipasang di dinding  pawagam untuk tarikan orangramai agar datang menonton filem terbaru. Ketika itu filem Melayu masih hitam putih hanya poster sahaja berwarna, ramai  tersihir juga dengan kecantikan dan kehebatan  poster.

Sifu Yamin  dalam bidang melukis poster wayang ialah abangnya sendiri, Yusof Daud atau D Yusof. Pada awalnya beliau membantu abangnya akhirnya dapat menandingi kehebatan abangnya melukis poster panggung Lido. D Yusof kemudian menjadi pelukis komik bersama Yamin. 

Selain komik, majalah komik bulanan juga diterbitkan, antaranya “Anak Kijang” Komik-komik diterbitkan di Kota Bharu atas nama Toko Buku Asia.  

3 comments:

  1. ayo daftar di agen365*com :D
    WA : +85587781483

    ReplyDelete
  2. ayo segera bergabung dengan saya di D3W4PK
    hanya dengan minimal deposit 10.000 kalian bisa menangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi ayo segera bergabung, dan di coba keberuntungannya
    untuk info lebih jelas silahkan di add Whatshapp : +8558778142
    terimakasih ya waktunya ^.^

    ReplyDelete