Friday, March 1, 2013

CATATAN 22 FEBRUARI 2013



Bila wang  tidak dapat membeli semua yang dihajati!

Suatu hari yang malang bagi Muammar Gaddafi di penghujung hidupnya, saat diberkas penentang di perbatasan Libya-Niger tahun 2011, dengan wajah hiba dan suara tersekat-sekat  sang diktator itu merayu anak-anak muda yang menangkapnya “ wahai anak-anakku, berhentilah memukulku, beritahuku, berapa wang anda mahu. Sebut saja berapa jumlahnya akan ku berikan, kemudian biarlah aku melepasi perbatasan dengan selamat”.  

Gaddafi menduga anak-anak muda  itu menerima tawaran, sepertimana rakyat Libya sebelum ini menerima wang BR1M setiap bulan yang diagih-agihkan kerajaan kepada mereka sepanjang pemerintahannya kurang lebih 40 tahun. Namun pada hari yang sudah ditakdirkan  itu anak-anak  muda Libya menolak dengan bengis, walhal kalau mereka mahu, harga yang ditawarkan  Gaddafi untuk menebus nyawanya  lumayan sekali, sebut saja angkanya, 2 juta dollar, 10 juta dollar atau 100 juta dollar, bahkan berganda dari itu pun ditunaikan.

Ketika membuat  tawaran itu,  Gaddafi menjangkakan  anak-anak muda itu masih pelahap atau tamakkan   wang sepertimana  dulu, kerana kaedah mengumpan wang sudah membudayai masyarakat Libya. Guru yang mengajarkannya ialah Gaddafi.  Rupanya pada hari yang kritikal itu, di gurun yang matahari panas membakar itu, wang tidak boleh menolong menyambung kekuasaan  sang pemimpin, bahkan menyelamatkan nyawanya sendiri pun  tak bisa. Akhirnya tewas.

Semoga tak berlaku hal seperti itu di Malaysia!

No comments:

Post a Comment