Saturday, February 9, 2019

Apa kata editor tentang pameran kartun Antarabangsa




”Setelah Indonesia aktif menyelenggarakan kegiatan kartun (Lomba dan Pameran) lintas negara sejak 1987/88 dan tahun2 sesudahnya, kini Malaysia mulai menggeliat melakukan hal serupa yang diinisiasi kartunis Rossem. Sangat menggembirakan” menikmati  
-          Darminto M Sudarmo  - Editor Majalah HumOr Indonesia
 “Banyak perkara yang tidak mampu kita nyatakan melalui seni perkataan, justeru menikmati lukisan/lakaran kartun  memberikan kepuasan yang berbeza. Sama ada hitam putih atau berwarna, realisme atau abstrak, nuansa ini menjadi medan meluahkan rasa dan  terjangkau memiliki rasa dan fikiran yang sama. Tuhan menyatukan manusia dengan idea.
Saya bertuah kerana menjadi pengunjung awal pameran lukisan karya kartunis  pelbagai negara. Pameran yang diusahakan oleh kartunis Rossem membuka minda saya bahawa ada banyak isu yang selama ini kita anggap sebagai masalah negara kita sahaja, rupa-rupanya turut menghambat negara lain.
Selain itu, himpunan lukisan ini juga memberi mesej bahawa satu dunia mencintai keamanan, bimbang akan pencemaran alam, tidak menyenangi kuasa besar yang angkuh, dan prihatin terhadap generasi baharu”.
- Puan Zaharahanum Kamarudin, Ketua Editor Majalah Dewan Sastera (DBP) 
 “Saya amat berbesar hati dapat  mengambil bahagian dalam Pameran Kartun Antarabangsa Malaysia 2019.  Saya adalah orang pertama dalam pameran ini  merasai kekaguman yang mendalam dengan organisasi dan tahap karya seni dari seluruh dunia. Berbanyak-banyak  terima kasih kepada penganjur Sdra Rossem kerana mengundang saya  mengambil bahagian. Ini adalah penghormatan  besar buat  saya dan kartun saya di Malaysia. Salam dari Norway.
-          Fadi ToOn- Ketua Editor Cartoon Home Networt International (CHNI) yang  berpengkalan di Norway. 

2 comments: